23948sdkhjf

Oplevelsesøkonomi møder (træ)industri

Trægulvsproducenten Junckers er med i eksporttiltaget ”Element5”, der går helt nye veje for at nå et internationalt publikum. Alexanderplatz i Berlin indtages i denne uge.
Hvad har trægulve, T-shirts og solvarme med ny musik og scenografi at gøre?

En hel del ifølge eksportfremstødet Element5, der er et konsortium, der prøver at gå nye veje i kampen om eksportmarkedet syd for Danmark.

Støttet af Center for Kultur og Oplevelser (CKO) og bakket op af den danske ambassade i Berlin indtager Element5 Alexanderplatz i Berlin med en blanding af udstilling, koncert og modeshow samt muligheden for at netværke på tværs af brancher.

Bæredygtige elementer
- Vi er en samling af meget forskellige virksomheder, der har bæredygtighed som en vigtig parameter. Formålet er at inspirere og vise nye måder at fortælle sin virksomheds historie på. Selvfølgelig håber alle de involverede parter, at der kommer konkrete aftaler ud af eventen, men det handler primært om at skabe brandværdi på lang sigt, siger Stine Boskov, der er projektleder for Element5 og desuden medejer af modevirksomheden The Baand, der er en af de fem involverede parter.

De fire andre er Junckers, der hører til blandt Europas største producenter af massive trægulve. Aguasol, der er en nystartet designvirksomhed der fremstiller solvandvarmere og netop er blevet belønnet med Iværksætterprisen 2012. The Thin Mans Office der arbejder med design og scenografi og står for udformningen af rammerne. Og endelig Hay Hay, der er en up-and-coming dansk pop-trio, der til lejligheden bl.a. skaber lydlandskaber.

Noget for alle sanser
Til forskel fra en normal messestand eller et traditionelt eksportfremstød er kernen i Element5, at alle sanser skal påvirkes. Derfor vil de besøgende kunne opleve en blanding af produktpræsentationer, live fashion fotoshoots og intimkoncerter.

Samtidig kan de hænge ud i baren eller på terrassen og kigge ud over Alexanderplatz og være statister i optagelsen af en musikvideo.

- Det bliver en totaloplevelse, hvor parterne inspirerer og understøtter hinanden. Fx har scenograferne bygget loungemiljøer og et lille kolonihavehus op af Junckers' trægulve. Og bandet har samplet lyde af træ fra savværket for at skabe sammenhæng til musikken, siger Stine Boskov.

Oplevelsesøkonomi møder industri
Hele projektets ide er, at oplevelser skal indgå som en kommerciel faktor på linje med andre produktegenskaber. På den måde forsøger Element5 at nedbryde de eksisterende rammer omkring traditionelle eksportfremstød.

- Vi håber, at industri, mode, scenografi, film og musik kan smelte sammen i et nyt stærkt eksporteventyr indenfor bæredygtige produkter, siger Stine Boskov.

FAKTA: Element5
- giver virksomheder og kunstnere mulighed for at mødes om promovering af produkter og værker.
- består af Junckers, The Baand, Aguasol, Hay Hay og The Thin Man's Office.
- er støttet af Center for Kultur og Oplevelser og bakket op af Den danske Ambassade i Berlin
- løber af stabelen den 31-5 og 1-6 i huset LEAP ved Alexanderplatz i Berlin.

Se mere på www.element-5.dk og på www.cko.dk/element-5

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078