23948sdkhjf

Fuld fart på nordjyske sporarbejde

Sporarbejdet mellem Aalborg og Frederikshavn fortsætter planmæssigt. Nogle steder udskiftes både skinner, svælger og underlag.
Banedanmarks sporfornyelse mellem Aalborg og Frederikshavn gik for alvor i gang lørdag den 2. juni.

På trods af påsejlingen af Jernbanebroen over Limfjorden følger sporombygningen planen.

Forberedelserne har været i gang siden den 28. april, og i lørdags lukkede Banedanmark så banen på hele strækningen fra Lindholm til Frederikshavn.

- Vi skal fjerne de gamle skinner, sveller og skærver for at lægge nye, og nogle steder skal vi udskifte hele sporkassen – dvs. det underlag, som sporene ligger på. Alt sammen arbejde der ikke lader sig gøre, mens der er tog i drift, fortæller projektleder Anne Nielsen. ’

Nye udfordringer ved brolukning
Banedanmark udskifter 75 km spor på den 80 km lange bane, udskifter 9 sporskifter, ombygger 11 overkørsler og renoverer samtidig 25 broer. Som planlagt ombygges sporene på Jernbanen over Limfjorden, mens broen alligevel er lukket.

Påsejlingen af Jernbanebroen over Limfjorden har givet nogle udfordringer for sporarbejdet.

- Lige pludselig skulle vi finde en anden vej at fragte skinner og arbejdskøretøjer til Vendsyssel, og det lykkedes som bekendt at få dem sejlet til Frederikshavn fra Gøteborg, siger Anne Nielsen.

Det betyder imidlertid, at alle skinner endnu ikke kommet frem, da de bliver sejlet til Frederikshavn lidt ad gangen. Banedanmarks entreprenører må derfor ændre i deres planer for, hvornår de skal lægge spor hvor.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079