Med den politiske aftale mellem Folketinget og Københavns Kommune om en ny metro til Nordhavnen, er startskuddet nu for alvor gået til byudviklingen af området.
Metroen skal stå klar i 2019, og de to nye stationer forventes tilsammen at få omtrent 11.000 passagerer i døgnet fra 2025.
Bag udviklingen af Nordhavnen står udviklingsselskabet By & Havn, der i første omgang koncentrerer sig omkring den inderste del af området – det såkaldte Århusgadekvarter – der i løbet af få år vil kunne rumme 7.000 arbejdspladser og 2.500 beboere. De første beboere forventes at flytte ind i 2014.
En bydel med blandede boligformerIfølge aftalen om etablering vil den nye afgrening fra Cityringen til Nordhavn komme til at koste 2,3 mia. kr.. Aftalen er indgået mellem Københavns Kommune, Transportministeriet og Frederiksberg Kommune.
Ifølge aftalen skal Metroselskabet bidrage med 1,1 mia. kr. gennem billetindtægter, mens selskabet By & Havn bidrager med 900 mio. kr. De resterende 300 mio. kr. deles mellem Københavns Kommune og Staten.
- Jeg er meget glad for aftalen med staten. Metroen til Nordhavn bliver motoren for et stort nyt bæredygtigt byområde af høj kvalitet med grønne transportformer som metro og cykel. En bydel med blandede boligformer, så også almindelige lønmodtagere og studerende har råd til at bo der. Samtidig skaber vi tusindvis af nye job, siger Københavns overborgmester Frank Jensen.
Metroen til Nordhavnen er en del af den brede politiske aftale mellem partierne i forligskredsen bag aftalerne om ”En grøn transportpolitik” (regeringen, V, DF, LA og K). Aftalens hovedpunkter er anlæg af en helt ny metrolinje til Københavns Nordhavn og udmøntning af cykelpuljen til cykelprojekter i hele landet. Aftalen omfatter forbedringer af infrastrukturen for i alt ca. 0,5 mia. kr.