Nordhavns-metroen bliver en afgrening fra den kommende Østerport Metrostation og får to stop; Nordhavn og Orientkaj.
Vinderprojektet omfatter projektering af tunneller, banesystemer og stationer, herunder både en tunnelstation (Nordhavn) og en højbanestation (Orientkaj).
- Dette projekt er med til at løfte Rambølls internationale niveau for metro og borede tunneller, siger direktør i Transport i Rambøll Danmark, Axel Emil Christensen, som ser frem til, at virksomhedens gode samarbejde med Arup på Femern-projektet nu kan fortsætte.
Arbejdet med Nordhavnslinjen forventes at generere omkring 4.000 job. Tilsammen vil de to stationer og den tre kilometer lange linje få omkring 11.000 passagerer i døgnet. I takt med udviklingen af området og forlængelsen af metrolinjen i Nordhavn forventes antallet af passagerer at vokse til omkring 40.000 om dagen.
Metroen indgår således som en central del af infrastrukturen i hovedstadens nye, store byudviklingsprojekt i Nordhavn. Den nye metrolinje skal sikre, at der er effektiv, kollektiv transport til de mange mennesker, som forventes at bosætte sig i den nye bydel. Det indledende arbejde med Nordhavnslinjen er netop påbegyndt og vil efter planen være klar til åbning i 2019.