I denne uge løber en national norsk konference om børnehave- og skoleanlæg af stablen. Konferencen har temaet ”Rum til opvækst”, og blandt oplægsholderne er den danske tegnestue Rum, der skal præsentere den danske landsbymodel og nye trends indenfor børnehave- og skolearkitektur.
- Det er en blåstempling af Rum at blive valgt som indlægsholder. I lang tid har vi oparbejdet betydelig kompetence indenfor leg og læring. Det er ikke nok kun at tegne streger – det er helt afgørende, at sikre den optimale kobling mellem arkitektur og pædagogik. Den danske ”landsbyordning – med samdrift af skole og daginstitution – kan motiveres af både økonomi, pædagogik og sociale aspekter, herunder de mindre skolers ofte særlige rummelighed, altså deres evne til inklusion, siger Karin Elbek, arkitekt og partner i Rum, der har base i Horsens.
Rum har arbejdet med flere landsbyordninger, blandt andet i Hedensted Kommune – en bopælskommune med en kommunal struktur uden en storby. Derimod består kommunen af flere mindre centerbyer og mange velfungerende lokalsamfund, der på visse områder kan sammenlignes med mange af landkommunerne i Norge.
Et eksempel er Langskov Skole og skolefritidsordning, der nu er lagt sammen med børnehaven Skovpyramiden til én enhed. Der er etableret fællesbestyrelse og ét ledelsesteam for børnehave, SFO og skole, som i dag agerer som en samlet institution. I nært samarbejde med lokalrådet har institutionen udarbejdet en helhedsplan, der samler landsbyordningens afdelinger og det lokale forsamlingshus i fælles fysiske rammer. Byggeprojektet forventes igangsat i det kommende år.
Reglerne gælder for landdistrikter og små skoler, og kan medvirke til at sikre bæredygtighed og sammenhængskraft ude i landsbysamfundene. Ordningen kan i visse sammenhænge også ses som et værktøj til at imødegå skolelukning, da ordningen kan øge fleksibiliteten for og med det pædagogiske personale, der både kan virke i skolen, børnehaven og SFO skolefritidsordningen i lokalsamfundet.