23948sdkhjf

Bunken med byggesager næsten halveret, men sagsbehandlingen tager længere tid

Til sommer forventer Københavns Kommune at kunne overholde servicemålene på byggesagsområdet

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på byggesagsområdet er igen steget i Københavns Kommune, viser den årlige opgørelse over kommunernes sagsbehandlingstid på byggesagsområdet, som KL netop har offentliggjort.

Men hvad der umiddelbart lyder som en dårlig nyhed, er ifølge Københavns Kommune udtryk for noget ganske andet.

Stigningen er således et udtryk for, at byggesagsbehandlerne i Teknik- og Miljøforvaltningen afslutter mange ældre sager, der har ligget længe. Og en byggesag tæller først med i KL’s servicemålsstatistik, når den bliver afsluttet - og sidste år blev der barberet store lunser af byggesagsbunken. Og det trækker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid op, lyder kommunens forklaring.

Aktuelt er der under 800 sager i byggesagsbunken. Det er tæt på en halvering, fra da sagspuklen var på sit højeste; dengang var der cirka 1.700 sager i bunken. Dermed har bunken med byggesager ikke være mindre siden 2019. 

Og udviklingen er, påpeger kommunen, en forudsætning for, at de byggesager, forvaltningen modtager efter den 1. juli i år – i gennemsnit – kan overholde de nationale servicemål på byggesagsområdet.

Sagsbehandlingstid for byggesager med nationale servicemål
Kategori 2018 2019 2020 2021 202
Simple konstruktioner (40 dage) 42 88 136 160 189
Enfamiliehuse (40 dage) 51 88 123 163 212
Industri- og lagerbygninger (50 dage) 75 120 66 73 203
Etagebyggeri, erhverv (55 dage) 57 114 157 171 197
Etagebyggeri, bolig (60 dage) 38 65 101 152 161

Mads Raaschou, formand for DI Byggeri Hovedstaden, kvitterer med anerkendelse af indsatsen og udsigterne, men siger også:

- Vi vil fortsat være i tæt dialog med kommunen for at sikre, at de gode takter fortsætter.

Det var KL og regeringen, der tilbage i 2015 indgik en aftale om fælles servicemål for kommunal erhvervsrettet sagsbehandling, blandt andet på byggesagsområdet. Og når sagsbunken er under kontrol, vil Københavns Kommune kunne overholde servicemålene i alle kategorier. Forvaltningens prognosemodel peger på, at det vil være virkelighed til sommer.

Adskillige tiltag

I Københavns Kommune er der oparbejdet en sagspukkel på byggeområdet. Kommunens teknik- og miljøforvaltning har de seneste år iværksat flere initiativer for at få bugt med sagsbunken, og et bredt politisk flertal har over flere omgange afsat penge til indsatsen.

Der er blandt andet oprettet specialiserede teams i altansager. Der er indført robotter, der kan spare tid i sagsbehandlingen, så som ”Ændrea”, der kan sammenligne oplysninger, når der indsendes nyt sagsmateriale og ”Byggebob”, der hjælper med at oprette nye sager.

Forvaltningen har også en aftale med en ekstern partner, der tager sig af dele af det sagsforberedende arbejde, og så er der etableret fast track af flere sagstyper og straksafklaring af andre.

Der er også blevet oprettet et kontaktcenter, hvor byggeansøgere kan ringe ind og få en status på en aktuel byggesag, og så har forvaltningen styrket dialogen med byggeansøgerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094