23948sdkhjf

Femern klar til at overvåge byggeriet

Femern A/S har fundet den adresse i Rødbyhavn, hvorfra der skal føres tilsyn med byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Fra 1. januar 2013 har Femern A/S lejet sig ind på et område i den østligste del af havnen, hvor Scandlines driver færgeruten Rødby-Puttgarden. Tidligere har energiselskabet E.ON anvendt området under anlægsarbejdet på havvindmølleparken Rødsand 2 syd for den lollandske kyst.

Selv om der er mere end et par år til tunnelbyggeriet går i gang, ser Femern A/S det som en god mulighed allerede nu at overtage ansvaret for området. Det skyldes til dels beliggenheden med med eksisterende faciliteter, der kan genanvendes. F.eks. et kajanlæg for mindre fartøjer samt en kontorpavillon på land.

Samtidig får tilsynsfolkene kontorer klos op ad byggepladsen og direkte adgang til kajpladser i færgehavnen. Når tunnelbyggeriet går i gang, skal bygherrens tilsynsorganisation være tæt på arbejdspladserne for at sikre, at entreprenørerne udfører deres arbejde i henhold til kontrakterne både på land og på havet.

Store opgaver på vej
Femern A/S forventer også at anvende havneområdet i tilknytning til det kommende VTS-system, som myndighederne af hensyn til sejladssikkerheden i Femern Bælt planlægger at etablere i Travemünde. Femern VTS systemet skal efter planen være i drift et år inden selve anlægsarbejdet på tunnelen går i gang, forventeligt i 2015.

I løbet af 2013 er de store opgaver for Femern A/S at aflevere ansøgning om myndighedsgodkendelse i Tyskland og at levere materialet til den danske myndighedsgodkendelse i form af en VVM-redegørelse. Herudover skal selskabet udarbejde udbudsbetingelser til entreprenørerne.

Entreprenørvirksomheder, der ønsker at deltage i de kommende udbud, skal have søgt Femern A/S om prækvalifikation senest 18. januar 2013
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11