23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Skulptur, destination og ansvar – interview med Atelier Lorentzen Langkilde (2 ud af 3)

I anledning af deres 10-års jubilæum har vi sat Atelier Lorentzen Langkilde  i stævne til en snak om tegnestuens tilgang, visioner og BIM.  

Dette er fortsættelsen af interviewet med Kasper Lorentzen og Emil Skaarup Schmidt fra Atelier Lorentzen Langkilde. Du kan læse første del her →  

På samme måde, som bæredygtighed bredes ud til noget større og vigtigere, gennem begrebet ansvar, har ALL også en aktiv tilgang til de værktøjer, som benyttes til at forme deres projekter. 

Det italesætter Kasper Lorentzen selv: “Vi sætter streg under “atelier” og det ville være dumt for os at diktere, at man ikke må male med forskellige pensler. Kigger man ud på verden i dag, og dedikerer man sig til kun én platform, kommer man også let til at tænke som den platform. Det er naturligvis fedt, når noget virker virkelig godt, så jeg afviser ikke, at vi kan få det sådan med et tegneprogram. Men nogle gange får vi input fra medarbejdere, der kan noget helt særligt i et nyt program. Det kan være plugins, som kobler Archicad og Rhino, hvilket åbner helt nye muligheder. Modsat er der nogle ting fravælger vi, som for eksempel at tegne planer i Illustrator, hvor tidsforbruget ikke står mål med de grafiske forbedringer.”

Ambitionen om at give noget til borgerne, afspejler sig i de stiftende partners drømmeprojekt. “Da vi startede tegnestuen, lovede Kristian og jeg hinanden, at vi ikke stopper med at lave konkurrencer, før vi har vundet en filharmoni-bygning,” fortæller Kasper med et smil. ”Vores koncerthus-drøm er et billede på, at vi ønsker at fejre noget særligt et sted i verden. Ikke så meget for selve bygningens skyld, men først og fremmest for de mennesker, som bor der. Vi har nok grundlæggende en Pippi Langstrømpe tilgang til vores projekter, hvor der ikke noget, som er farligt og at man kan meget, hvis man blot tror på det.”  

Nyt museum og besøgscenter i Hamar, Norge 

Denne tilgang er også synlig i vinderprojektet for Domkirkeodden i Hamar, Norge, som er et af tegnestuens større projekter. Det nye museum og besøgscenter får det meste ud af det naturskønne område, det er placeret i.  Domkirkeodden bliver et museum med cafe, restaurant, bibliotek/arkiv, skoletjeneste og administration af områdets andre museer og bygninger. 

Besøgscenteret er godt eksempel på Atelier Lorentzen Langkildes tilgang til bæredygtighed og ansvar. Det er et projekt med en meget høj andel af træ over jorden, med et grønt tag med sin helt egen biotop på toppen. Arkivet under terræn har meget høje krav til indeklimaet, som mere eller mindre dikterer en betonkonstruktion, men med lokale materialer indstøbt for at minimere klimaaftrykket. Energien til bygningens drift kommer fra energibrønde med varmevekslere og grøn strøm fra vandkraft.

Projektet har en helt særlig bæredygtighedsstrategi udarbejdet af SWECO, som bygherren har anvendt fremfor de gængse certificeringer som DGNB, LEED og BREAM. Projektet er placeret mellem gamle bygninger, så bæredygtighed i dette projekt handler i høj grad at bygge noget, som holder lige så længe som områdets eksisterende bygninger. Projektets succesen er måske et resultat af at have en lille lokal bygherrerådgiver, som har mod på at lave utraditionelle løsninger kombineret med at der i Norge ofte er stor tillid til, at arkitekten – også fra en mindre tegnestue – kan håndtere store komplekse projekter. 

I løbet af samtalen bliver det klart, at bæredygtighedscertificering ligger Kasper meget på sinde. Han mener, at de i nordisk kontekst kan være for firkantede, så rådgiverne spilder ressourcer på tiltag, som ikke reelt giver en fordel for klima og biodiversitet. 

“Med de danske og norske bygningsreglementer får man automatisk projekter med et relativt lille klimaaftryk, så hvorfor lægge en kompleksitet ovenpå via omkostningstunge certificeringer? Det koster mange penge at blive certificeret rådgiver, og dertil koster det også mange penge at få projektet certificeret. Når man så nogle gange kan få point ved at gøre ting, som egentlig reelt ikke er mere bæredygtige på et givent sted for et givent projekt, synes jeg ikke, at det hænger sammen.

Selvom det udspringer fra en hæderlig ambition, er det desværre ikke er alle projekter internationale certificeringer passer ned over. Vi søger altid det højst mulige bæredygtige niveau for alle projekter lige fra integration af tekniske løsninger til overordnet langtidsholdbart design og bæredygtige materialer. Vi tror på intelligent bæredygtighed, der udspringer af hvert enkelt projekt. Målet er arkitektur, der fleksibelt og robust kan tjene fremtidens generation mange år ud i fremtiden. Lang levetid, højt til loftet og huse, der kan tilpasses over tid er afgørende og må gå hånd i hånd med de formelle krav der hele tiden opdateres. At tage bæredygtigt ansvar handler om løbende at forbedre og optimere vores tilgang i takt med nye muligheder."

På samme måde, som bæredygtighed bredes ud til noget større og vigtigere, gennem begrebet ansvar, har ALL også en aktiv tilgang til de værktøjer, som benyttes til at forme deres projekter. 

Det italesætter Kasper Lorentzen selv: “Vi sætter streg under “atelier” og det ville være dumt for os at diktere, at man ikke må male med forskellige pensler. Kigger man ud på verden i dag, og dedikerer man sig til kun én platform, kommer man også let til at tænke som den platform. Det er naturligvis fedt, når noget virker virkelig godt, så jeg afviser ikke, at vi kan få det sådan med et tegneprogram. Men nogle gange får vi input fra medarbejdere, der kan noget helt særligt i et nyt program. Det kan være plugins, som kobler Archicad og Rhino, hvilket åbner helt nye muligheder. Modsat er der nogle ting fravælger vi, som for eksempel at tegne planer i Illustrator, hvor tidsforbruget ikke står mål med de grafiske forbedringer.”

Ambitionen om at give noget til borgerne, afspejler sig i de stiftende partners drømmeprojekt.

“Da vi startede tegnestuen, lovede Kristian og jeg hinanden, at vi ikke stopper med at lave konkurrencer, før vi har vundet en filharmoni-bygning,” fortæller Kasper med et smil. ”Vores koncerthus-drøm er et billede på, at vi ønsker at fejre noget særligt et sted i verden. Ikke så meget for selve bygningens skyld, men først og fremmest for de mennesker, som bor der. Vi har nok grundlæggende en Pippi Langstrømpe tilgang til vores projekter, hvor der ikke noget, som er farligt og at man kan meget, hvis man blot tror på det.”  

Dette er anden del af interviewet med Atelier Lorentzen Langkilde – du kan læse hele interviewet på GRAPHISOFT Center Danmarks hjemmeside, du rammer her →

GRAPHISOFT Center Danmark
Rentemestervej 62
2400 København NV
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK40824057

Kontaktperson

Thomas Graabæk
Arkitekt - Indehaver
+45 26285306 tg@formfaktor.dk

Send til en kollega

0.049