23948sdkhjf

Ny strategi er klar: Organisation sætter turbo på det grønne og digitale

Bæredygtighed, digital transformation, mangel på arbejdskraft og robusthed i et konkurrencepræget marked er centrale punkter i Tekniq Arbejdsgivernes 2027-strategi

Gennem det seneste halve år har Tekniq Arbejdsgiverne arbejdet på en ny strategi, som netop er lanceret. 

Fokus for arbejdsgiver- og brancheorganisationen, der organiserer omkring 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metalindustri, er ikke mindst på bæredygtighed og digital transformation. 

Strategien ser frem mod 2027 og skal ifølge Tekniq Arbejdsgiverne sikre, at de er "bedst muligt rustet til at understøtte medlemmernes samfundsvigtige arbejde de kommende år". 

Foruden det digitale og bæredygtighed er manglen på kvalificerede medarbejdere og robusthed i et konkurrencepræget marked centrale fokuspunkter. 

- Tekniq Arbejdsgiverne er erhvervsorganisation for de virksomheder, der er spydspidsen i den bæredygtige og digitale omstilling af samfundet. Derfor skal vi naturligvis selv være digitale, bæredygtige og i stand til at fastholde talent i en uforudsigelig tid. Hvis vi ikke er det, kan vi ikke hjælpe vores medlemmer med omstillingen af samfundet, siger adm. direktør Troels Blicher Danielsen i en pressemeddelelse. 

Kunstig intelligens i fokus

Han ser frem til at fortsætte den transformation, organisationen har været igennem siden 2020. Her er der udrullet en række nye systemer som for eksempel et nyt lønsystem og barselsrefusionsapp men også etableret en dataplatform, som gør det muligt at registrere og analysere og udstille relationerne med medlemmerne, som har en digital journal, de kan slå op i selv, ligesom vi kender det fra for eksempel sundhed.dk.

Ifølge Tekniq Arbejdsgiverne har de dermed et klart billede af, hvad medlemmerne spørger om hvornår og kan optimere medlemsservicen derefter.

Derudover vil kunstig intelligens fremover blive taget i brug for at løfte den juridiske rådgivning og medlemskommunikationen. For eksempel bliver der lige nu udviklet en chatbot, der via kunstig intelligens kan give svar på en lang række af medlemmernes spørgsmål. Og selv receptionen er blevet digitaliseret, da robotten Aino nu tager imod gæsterne.

Spørger man Troels Blicher Danielsen, bliver evnen til at udnytte teknologien et afgørende konkurrenceparameter de kommende år.

– Hvis branchen ikke benytter sig af kunstig intelligens i dagligdagen, så gør konkurrenterne det, og så bliver de udkonkurreret, siger han. 

Strategien er udarbejdet sammen med konsulenthuset Boston Consulting Group. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094