Pris på byggeri er skudt vejret: Forvaltning skal nu forklare hvorfor
Moderniseringen af Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum har fået en uventet prisstigning, og nu står Struer Kommune og projektets forvaltning over for at skulle forklare, hvorfor prisen på byggeriet afviger så meget.
De sidste ekstraudgifter bringer den samlede pris for første etape op over 4 millioner kroner – næsten en million kroner mere end den senest anslåede pris.
Det skriver Dagbladet Holstebro Struer.
Kaj Rasmussen, der er formand for museets støtteforening, siger til mediet, at de økonomiske udfordringer ikke kommer som en total overraskelse.
- Vi havde godt på fornemmelsen, at der kunne gemme sig en udfordring, siger han.
De ekstra udgifter skyldes blandt andet jordbundsforholdene, som kræver, at fundamenterne skal graves ned i 11 meters dybde, hvilket koster 400.000 kroner.
Samtidig medfører arbejdet en nødvendig lukning af banen i cirka to uger, hvilket betyder en yderligere udgift på 200.000 kroner.
Ifølge Dagbladet Holstebro Stuer har kommunen ad to omgange støttet projektet. I 2020 var det med 1,7 millioner kroner, og i november 2023 med yderligere 1,2 millioner kroner.
Forvaltningen er blevet bedt om at udarbejde et notat, der forklarer, hvorfor prisen på byggeriet er steget så markant, at kommunen kan ende med at skulle give et samlet tilskud på 3,6 millioner kroner.
Nu håber Struer Kommune på, at fonde, der tidligere har bidraget med omkring en halv million kroner, vil være villige til at øge deres donationer for at dække den øgede regning.
I takt med forsinkelserne er projektet også blevet reduceret. Oprindeligt var første etape på 700 kvadratmeter, men det er nu skåret ned til 400 kvadratmeter.
Læs også: Prisstigninger får museum til at skrue ned for ambitionerne