Vinduesdirektør med klar strategi: - Det er et af vores stærkeste våben

Kampen om forbrugernes dollars er blevet hårdere på det amerikanske boligmarked.
Det mærker også den danske ovenlysvinduesproducent Velux, som oplever, at konkurrencen strammes, i takt med at kunderne sidder tungere på pengekisten.
At fortælle om vores brand til 300 mio. mennesker i USA er svært. Vi er nødt til at fokusere på de mest relevante målgrupper og eksempelvis basere det på indkomst eller interesse for renovering Anders Dam Vestergaard, direktør for Velux Gruppens forretninger i Nordamerika, Asien samt Central- og Østeuropa
Og for at stå skarpest i forbrugerræset kigger vindueskoncernen ikke kun mod andre vinduesproducenter; her retter man blikket mod hele segmentet af byggematerialer til hjemmet.

- Velux konkurrerer ikke kun med andre ovenlysvinduer. Vi kæmper også med køkkener, møbler, badeværelser og andre byggematerialer, som folk kan vælge at bruge deres penge på, siger Anders Dam Vestergaard, som er direktør for Velux Gruppens forretninger i Nordamerika, Asien samt Central- og Østeuropa.
Samtidig skærpes konkurrencen om den amerikanske forbrugers opmærksomhed og investeringer i hjemmet. Ifølge Anders Dam Vestergaard handler det ikke længere kun om at skille sig ud blandt vinduesproducenterne.
Det bliver et turbulent år, hvor vi lærer meget om, hvordan vi agerer i en verden, der tydeligt er under forandring Anders Dam Vestergaard, direktør for Velux Gruppens forretninger i Nordamerika, Asien samt Central- og Østeuropa
Derfor skal Velux være synlig i de sammenhænge, hvor boligejeren træffer beslutninger om renovering eller forbedringer.
- At fortælle om vores brand til 300 mio. mennesker i USA er svært. Vi er nødt til at fokusere på de mest relevante målgrupper og eksempelvis basere det på indkomst eller interesse for renovering. Det kalder vi 'hyper targeting'. Det er umuligt at tale til hele markedet på én gang, siger Anders Dam Vestergaard.
Han tilføjer:
- Det handler om at få folk til at forstå, hvorfor Velux giver mening. Og ser de det ikke, skal de høre det fra andre. Det er et af vores stærkeste våben.

Historisk svært år
Han peger på, at meget af den nuværende usikkerhed udspringer af udefrakommende faktorer, som virksomhederne i branchen er nødt til at tilpasse sig. Det gælder både økonomisk usikkerhed, politiske signaler og ændrede handelsvilkår.
- Historisk set er det svært at finde et år, hvor rammebetingelserne har haft større skvulp end 2025. Jeg tror, rammebetingelserne vil finde deres leje, og så vil vi begynde at agere efter en ny normal.
Det kommer også til at præge resten af året, vurderer Velux-direktøren. Noget, han håber, Velux kan lære af i det videre arbejde.
- Det bliver et turbulent år, hvor vi lærer meget om, hvordan vi agerer i en verden, der tydeligt er under forandring. Jeg tror, det er en sund læring. Jeg tror, det er en sund læring for den måde, vi opererer på – at blive bedre til at navigere og mere agile i de beslutninger, vi træffer.
På trods af udfordringerne tror koncernen fortsat på det amerikanske markeds potentiale – især i forhold til nybyggeriet.
- Om fem år håber jeg at kunne sige, at Velux har fået en større del af den amerikanske opmærksomhed, og at vi har en langt større andel af nybyggede huse. De løftestænger skal være på plads, før jeg kan stille mig tilfreds.
