23948sdkhjf

Carlsberg Byens topchef jagter tabt viden i værdikæden

”Carlsberg Byen er en fantastisk udfordring, hvor jeg kan udleve nogle af de ting, som kan bringe byggebranchen videre,” siger adm. direktør Jens Nyhus om skiftet fra entreprenør til bydelsudvikler.
Udfordringen er lige så let at forstå, som den er kompliceret at udføre: udviklingsselskabet Carlsberg Byen P/S skal skabe et nyt bykvarter på Vesterbro, hvor erhvervsliv, undervisning og detailhandel smelter sammen med private boliger til en ny levende bydel i København.

Nå ja, og så skal bundlinjen selvfølgelig være positiv, CO2-udledningen neutral, historien holdes i hævd og naboerne gøres tilfredse. Jens Nyhus – der 1. november sidste år afløste Lars Holten som administrerende direktør i Carlsberg Byen – ryster dog ikke på hånden ved tanken om de mange opgaver, som på flere punkter adskiller sig fra, hvad han beskæftigede sig med gennem en årrække hos entreprenørgiganten MT Højgaard.

- Jeg havde allerede tænkt, at jeg gerne ville prøve noget nyt. Derfor kom Carlsberg Byen som en fantastisk udfordring, for her kan jeg selv begynde at udleve nogle af de ting, som kan bringe byggebranchen et skridt videre, siger Jens Nyhus til Building Supply.

Han blev egentlig hentet ind som ny topchef for E. Pihl & Søn allerede i maj sidste år, men nåede aldrig at beklæde posten i praksis, da entreprenørvirksomheden gik konkurs få dage før, Jens Nyhus’ konkurrenceklausul tillod ham at starte.

Tabt viden i værdikæden
Men det er ikke fortiden, Jens Nyhus ønsker at dvæle ved eller tale om. I stedet ligger det ham på sinde at føre nogle af de tanker ud i livet, som kunne være svære at eksekvere i rollen som entreprenør.

- Jeg tror, der er så meget viden i værdikæden, som både entreprenører, leverandører, grossister og alle de andre gerne vil af med, men som det ikke er muligt at komme ud med, fordi udbudsformerne fastlåser hele processen med rådgivere og bygherrer for enden af bordet. Dermed kommer de andre parters viden ikke tidligt nok ind i processen, og nogle gange kommer den slet ikke ind overhovedet, siger Jens Nyhus.

Han blev af flere medier betegnet som OPP-ekspert ved sin tiltrædelse i Carlsberg Byen, og netop samarbejdet mellem det offentlige og private i sin mest vellykkede form fungerer da også som inspiration for Jens Nyhus.

- Jeg arbejdede en del med OPP og lavede de første projekter med OPP her i Danmark. Det fik mine øjne op for, at hvis vi tænker totaløkonomi ind i projekterne, så kan vi meget mere i byggebranchen end bare at suboptimere for os selv.
OPP-projekter inspirerer
Netop den kortsigtede tankegang med fokus udelukkende på egen bundlinje er blandt de uvaner i byggebranchen, Jens Nyhus helst ser et snarligt opgør med.

- Jeg mener ikke, det er finansieringsdelen, der er det vigtigste ved OPP. Det er derimod sammenhængen mellem det, vi bygger på den korte bane, og så måden, vi drifter det på. Det er der, der ligger rigtigt mange penge og venter. Derfor er det også ødelæggende, at man har anlægsbudgetter og driftsbudgetter, som er adskilte. Det presser kvaliteten ned på det, vi skal bygge, og derfor er det rent samfundsøkonomisk en dårlig løsning, konstaterer Jens Nyhus.

Og erkender derefter, at han ikke selv sidder med den tryllestav, der kan ændre ved tingenes tilstand med et enkelt slag. Situationen er helt generelt fastlåst, mener Jens Nyhus, som dog peger på rådgiverne som et godt sted at starte.

- Jeg mener, at rådgiverbranchen skal flytte sig, så de bliver en slags facilitator af processer frem for kun at være en rådgiver, hvor man for nogles vedkommende sidder i en osteklokke og føler, at man ved det hele, siger Jens Nyhus og tilføjer:

- Det handler om evnen til at turde se på tværs, så man erkender, at der sidder andre folk forskellige steder, der ved mere om de specifikke emner, end man selv gør. Det kan ikke længere lade sig gøre for alle at vide alt.

Samme tankegang ligger til grund for Carlsberg Byen, hvis succes i sidste ende måles på, om det er lykkedes at skabe en levende by. Og her er nøglen mangfoldighed og en evne til at tænke bredt, mener Jens Nyhus.

- Jeg tror og håber, vi får et mix af det hele rent befolkningsmæssigt i Carlsberg Byen. Det kan godt være, at der – på den korte bane – vil være flere penge i kun at tiltrække folk fra et high end-segment, men set over 10-15 år vil det være dumt, for så skaber vi ikke en mangfoldig og levende by, sådan som folk efterspørger det. Vi skal i princippet have alt det, der ellers er i en by, her i Carlsberg Byen, fastslår han.

Arbejdet tilintetgør sig selv
Konkurrencen er dog hård, for sammenlignet med mange andre store byer i Europa har København forholdsvis store og uudviklede områder, som med tiden kan forvandle sig til rigtige bydele. Arbejdet er allerede i gang flere steder, og Jens Nyhus tror på, at Carlsberg Byen har en stor fordel i kraft af det historiske vingesus, som uundgåeligt rammer besøgende i bydelen.

- Jeg tror ikke, vi kommer til at underbyde hinanden i konkurrencen, men det handler alligevel om at positionere sig og fortælle historien om, hvad det er for en by, vi forventer at skabe, siger han om den del af hans arbejde, som en nyansat kommunikationschef skal hjælpe med at udføre.

Derved kan Jens Nyhus frigøre flere ressourcer til det forberedelsesarbejde, som i øjeblikket stjæler en stor del af arbejdstiden. Som i øvrigt er lånt. For det ultimative mål for udviklingsselskabet Carlsberg Byen er egentlig at gøre sig selv overflødig.

- Mit job slutter ultimativt, når der om en 10-15 år står en fantastisk bydel og Carlsberg Byen P/S opløses, konstaterer Jens Nyhus.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095