23948sdkhjf

”Der skal være plads til fejl og dumme spørgsmål”

Koncernchef Steffen Baungaard går forrest i HusCompagniet på både godt og ondt. Hvis holdningerne er de rette, er alt andet sekundært, lyder hans filosofi.
Der hænger ingen billeder med indrammede visdomsord på Steffen Baungaards kontor. Det skyldes først og fremmest, at koncernchefen for HusCompagniet ikke har et sligt. Men det er langt fra den eneste årsag:

- Du vil aldrig se mig have missioner og visioner hængende indrammet på væggene, for jeg synes, det er noget værre pjat. Der er alligevel ingen, der kan huske det bagefter. Men det kan de, hvis de har set mig gøre tingene. Det kan godt være, jeg har mere at skulle have sagt i den sidste ende, men jeg har aldrig behov for at trække det kort. I stedet tager jeg en snak med de ansatte. Det handler om hele tiden at prædike det evangelium, man selv tror på, ved selv at udleve det, siger Steffen Baungaard til Building Supply.

Læs også: ”HusCompagniet er byggebranchens største succeshistorie”

Koncernchefen bruger derfor en stor del af sin tid på landevejene, hvor han pendler rundt mellem de 10 lokale kontorer, som virksomheden har herhjemme, foruden de to kontorer i henholdsvis Sverige og Tyskland, hvor HusCompagniet i øjeblikket arbejder på et gennembrud.

- Jeg gør meget af det, som mange af de andre direktører nøjes med at snakke om. Jeg sidder sammen med medarbejderne, jeg spiser og pjatter sammen med dem og jeg har ikke noget kontor selv, fordi jeg hele tiden kører rundt til de lokale afdelinger, siger Steffen Baungaard om den personlige tilstedeværelse, som han vægter højt.

Formålet er at sikre, at HusCompagniets ansatte agerer ud fra det samme værdisæt uanset om man som kunde træder ind på salgskontoret i Esbjerg eller Virum.

- Det vigtigste er holdningerne. Alt andet er nærmest sekundært. For hvis alle i virksomheden har de rigtige holdninger, så betyder det også, at jeg kan slippe hvem som helst løs hvor som helst. Derfor er det ufatteligt vigtigt, at vi ikke vokser hurtigere, end at holdningerne kan nå at følge med, så de gennemsyrer hele virksomheden, konstaterer Steffen Baungaard, som på fem år har set HusCompagniet øge overskuddet fra 19 til 132 mio. kr., mens andelen på markedet for typehuse er steget fra 14 til 35 procent i samme periode.

Man må gerne kvaje sig
Omsætningen rundede sidste år 1,5 mia. kr., men det får ikke Steffen Baungaard til at overveje dyre udskejelser som at investere i eget kontor, ligesom han formentlig er en af få direktører i samme ”prisklasse”, der ikke har ansat en sekretær.

Det er også ofte koncernchefen selv, der henter og byder på kaffe under forskellige møder, og den holdning har spredt sig gennem hele organisationen. Alle ledende medarbejdere i HusCompagniet får muligheden for at købe sig ind i virksomheden, og det har været med til at skabe en kultur, hvor man ”skriver på begge sider af papiret”, som Steffen Baungaard formulerer det.

Og selv om mådehold altså er en yndet disciplin i HusCompagniet, er der allerede højt til loftet på andre områder. Steffen Baungaard er ikke bleg for at erkende, at han også går forrest, når det handler om at udstille sig selv.

- Man må gerne kvaje sig, hvis bare man lærer af sine fejl. Og jeg er nok selv den, der stiller flest dumme spørgsmål, når jeg snakker med mine medarbejdere, lyder det med et grin fra koncernchefen, som dog heller ikke har noget problem med at skrue bissen på, hvis det er påkrævet.

- Det handler om ærlighed, ærlighed og ærlighed. Hvis jeg er utilfreds med noget, så siger jeg det. Derefter er det overstået og glemt. Så er vi videre, fastslår Steffen Baungaard.

Fra vand til flotte frokoster
Netop ærlighed og troværdighed var også på spil, da HusCompagniet for syv år siden skulle sælge idéen til bankerne om først at modtage betaling for de opførte huse ved overdragelsen til kunderne. Metoden ville gøre op med kundernes udbredte skepsis over for typehusproducenternes stabilitet, men samtidig stille store krav til likviditeten i HusCompagniet.

- Til at starte med var det ikke nemt at sælge idéen til banken, og de første måneder var op ad bakke. Men da alle efterhånden kunne se, at det var det rigtige at gøre, begyndte banken også at bløde op. Når alt kommer til alt handler det om tryghed og troværdighed. Vi kunne vise bankerne 100 underskrevne kontrakter med bankgarantier. De vejede det op for, at vi havde et presset cashflow. Efterhånden som vi leverede de ting, vi havde aftalt, så vendte stemningen. Det gav tryghed. Tryghed for kunden og tryghed for banken, siger Steffen Baungaard om forløbet, som også lod sig illustrere gennem de traktementer, han og ledelsen blev budt i pengeinstituttet:

- Da vi startede med at holde månedsmøder i banken, fik vi serveret et glas vand, og så sad vi der og så sure ud på hinanden. Da vi sluttede sad vi på øverste etage og fik flotte frokoster, konstaterer koncernchefen med at grin.

Læs også: ”HusCompagniet er byggebranchens største succeshistorie”

Og så er vi måske alligevel tilbage ved de visdomsord, som Steffen Baungaard i princippet ikke bryder sig om. Tryghed går nemlig igen flere gange i samtalen med koncernchefen, ligesom HusCompagniets slogan hedder: ”Kom trygt i hus”.

Tankegangen afspejler sig også i den daglige kontakt med kunderne, som møder stor forståelse langt hen ad vejen, selv om de – med koncernchefens ord – kan være yderst urimelige.

- Når folk køber et hus, er det deres største investering. Det giver en vis usikkerhed og det gør, at nogle mennesker bliver så urimelige, at man ikke kan gøre sig begreb om det, siger Steffen Baungaard.

Noget tyder dog på, at HusCompagniet har fundet den rigtige måde at tackle kunderne på, for typehusproducenten har aldrig oplevet retslige søgsmål fra kunderne, ligesom Steffen Baungaard sidste år kunne modtage titlen som National Champion inden for kategorien kundeservice uddelt af organisationen European Business Awards.

Vil ikke bygge kældre
Den slags varmer hos en koncernchef, der følger hvert eneste brugeranmeldt indlæg på kendte sider som Trustpilot og anmeld-haandvaerker.dk.

- Det popper op på min pc, hver gang der kommer en anmeldelse. Og så læser jeg den. Hvis anmeldelsen ikke er i orden, ringer jeg til den pågældende medarbejder og spørger, hvad der gik galt. Det handler om troværdighed og om at holde det, vi lover. Tingene skal bare være i orden, fastslår Steffen Baungaard.

Holdningen har smittet af på sortimentet hos HusCompagniet, som eksempelvis ikke bygger kældre.

- Jeg siger altid nej til et projekt, hvis jeg ikke kan stå 100 procent inde for det. For eksempel bygger vi slet ikke kældre, for en kælder bliver altid fugtig før eller siden, og jeg gider simpelthen ikke bøvle med det. Så vil vi hellere sige nej, selv om det måske koster os et par kunder, siger Steffen Baungaard.

Umiddelbart ser det dog ikke ud til, at HusCompagniet står foran kundemangel, og selv om prognoserne for det private byggeri herhjemme endnu lader meget tilbage at ønske, er koncernchefen optimist på HusCompagniets vegne.

Han forventer en årlig vækst i byggeriet af fritliggende enfamiliehuse på omkring 500 enheder årligt de kommende år, og sker det, står HusCompagniet klar til at tage en endnu større bid af kagen.

- Ind til videre har HusCompagniet kun eksisteret i krisetider, så vi forventer, at det kommer til at gå endnu bedre, når der kommer mere gang i markedet, siger Steffen Baungaard med et smil.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11