23948sdkhjf

Byggecentre til kamp mod butikstyverier

”Butikstyveri er et stort problem, der afspejler sig direkte på bundlinjen”, lyder det fra brancheforeningen Danske Byggecentre, som er i fuld gang med at indføre en fælles standard for tyverisikring.
Danske Byggecentre har netop gennemført en undersøgelse blandt sine medlemmer om brugen af tyverisikring af varer. Undersøgelsen viser, at butikstyveri er et problem, der til stadighed optager hele branchen. Samtidig viser undersøgelsen, at branchen langsomt arbejder hen imod større samarbejde med leverandørerne om at skabe én standard for en effektiv varesikring.

Overordnet set viser undersøgelsen, at 85 % af de 353 butikker, der deltog i undersøgelsen, bruger én eller anden form for varesikring. Videoovervågning bruges af langt de fleste, nemlig 72 %. Overvågningen bruges dog typisk i forbindelse med en anden form for varesikring.

- Butikstyveri er et stort problem for vores medlemmer, der afspejler sig direkte på bundlinjen. I takt med at vores medlemmer fører et stadigt større udvalg af eksempelvis avanceret elektrisk værktøj, der ofte har en høj pris, bliver problemet større. Samtidig må vi konstatere, at tyvene ligeledes bliver mere raffinerede end tidligere. Derfor bliver vi som branche nødt til at se på, hvordan vi bliver bedre til at sikre varerne, siger Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre.

En fælles standard for hele branchen
Fordi problemet er så stort, er branchen gået sammen om en fælles løsning kaldet ”Dansk Kildemærknings Forum”. På vegne af medlemmerne administrerer Danske Byggecentre arbejdet med løsningen, som er en akustisk magnetisk varesikring. Systemet fungerer ved, at små magnetiske labels påsættes varerne og aktiveres, når varen passerer de udgangsscannere, der allerede findes i de fleste danske detailbutikker.

Fordelen ved systemet er, at alarmen kan monteres varen inden denne forlader leverandøren, og kan således gemmes inde i enten produktet eller emballagen. Det betyder, at sikringen ikke umiddelbart er til at fjerne af tyvene på gerningsstedet, hvilket besværliggør et tyveri. Endvidere betyder det, at omkostningerne til monteringen kan reduceres drastisk, da den enkelte butik ikke længere skal have personale til at eftermontere alarmerne.

Disse fordele har Danske Byggecentres medlemmers også set, og det fremgår af undersøgelsen, at ca. 30 % af medlemmerne allerede bruger akustisk magnetisk varesikring. 75 % af de adspurgte angiver, at de enten har installeret systemet eller forventer at gøre det. At problemet bliver taget seriøst af branchen understreges af, at ca. 40 % af de adspurgte regner med at udvide eller installere nye systemer til varesikring inden for to år.

- Vi er virkelig glade for, at der ser ud til at være så stor opbakning til akustisk magnetisk varesikring, for vi mener, at det er den rigtige løsning for branchen. Dels fordi akustisk magnetisk sikring er en effektiv måde at sikre varerne på, og dels fordi en fælles standard gør det nemmere for butikkerne at sikre så mange varer som muligt uden en markant større udgift til personaletimer, siger Palle Thomsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078