Efter grumme år med skrækeksempler på halvfærdige huse lå modellen lige for i 2007: Folk betaler først for det nye hus, når det er bygget færdigt. Modellen kræver, at virksomheden har gode aftaler på plads med banker og leverandører, men over for kunderne er det markedsføring, som ligner den i supermarkedet.
Det er til at forstå, og det har sendt Huscompagniet ud på en utrolig rejse og en markedsandel på cirka 35 pct., der sikrer virksomheden luft under vingerne på trods af krisetilstanden i parcelhusbyggeriet.
Det skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad
Også branchens to andre storaktører Lind og Risør og Eurodan Huse er slået over i samme finansieringsmodel.
Modellen kræver, at virksomheden selv har pengene, eller at den har en god kassekredit, som kan være svær at forhandle sig til i et marked, hvor antallet af påbegyndte huse er faldet fra 5.000-6.000 om året i til under 3.000 i 2014, skriver Licitationen-Byggeriets Dagblad.
tøtte