23948sdkhjf

240 meter københavner-klenodie rives ned

En af landets største kraner kommer på arbejde og flere fagligheder sættes på prøve, når Københavns gamle kulbro skal pilles.
Natten mellem søndag den 23. og mandag den 24. august begyndte nedrivningen af den karakteristiske gamle kulbro over jernbanesporene mellem Dybbølsbro Station og Københavns Hovedbanegård.

Kulbroen over jernbanesporene mellem Ingerslevsgade og Kalvebod Brygge er blandt andet kendt fra filmen ”Olsenbanden på sporet,” fra 1975, hvor Egon, Kjeld og Benny, som en del af deres snedige plan, krydser togskinnerne på broen højt oppe i luften.

Siden år 1900 har broen nærmest markeret indgangen til hovedstaden, når de mange togpassagerer har kørt under den karakteristiske jernbro lige inden ankomsten til Københavns Hovedbanegård.

Et historisk vartegn
Kulturarvestyrelsen og Københavns Kommune har valgt ikke at frede eller bevare broen, og som en del af udviklingen af Københavns havneområde, skal der bygges på dele af den grund, som broen står på.

- Kulbroen har haft stor betydning for Københavns udvikling. Broen er fra år 1900 og blev i mange år brugt til at køre vogne med kul mellem havnen og Vestre Gasværk, der lå, hvor den Hvide Kødby nu ligger. Kul der blandt andet blev brugt til at sikre lys i byens gadelamper. Siden 1930 har broen båret Hofors store fjernvarmeledninger, der forsyner Vesterbro med varme, fortæller Bo Keiser-Nielsen, projektleder i Hofor, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, som ejer kulbroen.

Hofor har boret en tunnel under sporene, hvor fjernvarmeledningerne nu i stedet er lagt. Den nye tunnel og de nye fjernvarmerør er bedre isolerede, hvilket betyder, at fjernvarmen til Vesterbro fremover er mere klimavenlig, fordi der spildes mindre varme, når den transporteres ud til forbrugernes radiatorer.

Et kæmpe arbejde at fjerne broen
Kulbroen er 240 meter lang og består af syv brosektioner, der hver vejer 54 tons. Størstedelen af broen løber ind over banelegemet, hvilket er med til at komplicere nedrivningen af broen.

- Det er spændende men ikke nemt at fjerne så stor og tung en bro ind over togskinnerne. Vi skal bruge nogle af Danmarks største kraner, og arbejdet skal koordineres med blandt andre Banedanmark, så togtrafikken generes mindst muligt, fortæller Erik Gaardsted Madsen, projektchef i Moe A/S, som er rådgiver på projektet.

De forskellige brosektioner fjernes én efter én på forskellige datoer. En del af arbejdet vil foregå om natten for at minimere generne for togtrafik og trafik på Ingerslevsgade og Kalvebod Brygge.

- Inden årets udgang vil hele kulbroen være taget ned. Fra 2016 vil man kun kunne se den på billeder eller i Olsenbanden-filmen, fortæller Bo Keiser-Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078