23948sdkhjf

10.000 kilometer danske veje er i risikozone

En ny analyse fra Grontmij | Carl Bro viser, at klimaforandringer kan koste stat og kommuner op mod 50 mia. kroner til forebyggelse og genopretning af skader på danske veje.
På baggrund af en ny analyse konkluderer rådgivervirksomheden Grontmij | Carl Bro, at stat og kommuner skal forberede sig på væsentligt øgede udgifter til vedligehold af vejene.

Meget tyder nemlig på, at vi i fremtiden bliver vidner til flere oversvømmede veje og ødelagte vejfundamenter:

- Ekstraudgiften for stat og kommuner kan blive omkring 40-50 mia. kroner over de kommende årtier til forebyggelse og udbedring af skader, og inkluderer vi spildtid for de danske trafikanter, bliver regnestykket langt større, lyder det fra Sigurd Bunk Lauritsen, der er chef for klimarådgivning hos Grontmij | Carl Bro.

10.000 km. veje i fare for oversvømmelse
Analysen forudser, at op mod 10.000 km. danske motorveje, landeveje og kommuneveje, svarende til mere end 10 % af det samlede danske vejnet, vil komme i fare for oversvømmelser og ødelagte vejfundamenter:

- Hvor vi tidligere kun har analyseret på de kommende grundvandsstigninger, så medregner vi nu også ekstremnedbøren i vores modeller. Det firedobler antallet af kilometer vej, som kommer i risikozonen, forklarer Sigurd Bunk Lauritsen.

Milliarder at spare med forebyggelse
Analysen viser dog også, at stat og kommuner som minimum kan spare et tocifret milliardbeløb, hvis der etableres en forebyggende indsats frem for at lappe på skaderne, når de opstår:

- Det er helt afgørende, at man i sine investeringer i nye og eksisterende veje tager højde for de stigende vandmængder. Overvejelser om afvanding bør således altid indgå, når nye motorveje planlægges i Danmark – hvilket ikke altid sker i dag, siger Sigurd Bunk Lauritsen.

Analysen fra Grontmij | Carl Bro bygger på en detaljeret screening af vejenes tilstand og afløbsmuligheder i fire danske kommuner. Virksomheden er netop nu i gang med mere detaljerede beregninger, som skal gøre det muligt at foretage en mere præcis fastlæggelse af de mest truede vejstrækninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094