23948sdkhjf

Undersøgelse baner vejen for letbane i Odense

Arkitekter og ingeniører har netop lagt sidste hånd på en foranalyse, der undersøger, hvordan en kommende letbane i Odense kan bidrage til at udvikle bylivet.
Odense Kommune har fremlagt en ambitiøs byvision, der kommer til at præge byens fysiske udformning langt ind i de næste årtier.

Centralt for strategien er beslutningen om at nedlægge Thomas B. Thriges Gade, den store trafikåre, der i årtier har delt Odense i to og udvikle bymidten til en række attraktive byrum.

Som et led i bestræbelserne for at gøre Odense midtby fri for gennemkørende biltrafik har Odense Kommune besluttet, at der skal etableres en letbane. Juul |Frost Arkitekter har i samarbejde med Bystrategisk stab, Grontmij | Carl Bro og Atkins gennemført en foranalyse af bypotentialet i forbindelse med letbanen.

Foranalysen giver nu politikerne et kvalificeret grundlag at vælge Odenses fremtidige kollektive trafikløsning på.

Tilfører Odense noget ekstra
Analysearbejdet har identificeret og kortlagt, hvorledes letbanen kan føre til øget densitet og udviklingspotentiale – både langs letbanens forløb og især ved udvalgte standsningssteder. Der er målt på rejseoplevelse og bymæssig merværdi for Odense i forhold til parametre som miljø, økonomi, kultur, det sociale og mobilitet.

I forbindelse med foranalysen har Juul |Frost udviklet et såkaldt merværdi-kompas, der er et særligt redskab til byudvikling baseret på nye, omfattende trafikale tiltag. Kompasset måler kvantitativt i forhold til miljømæssig og økonomisk merværdi og kvalitativt på kulturel, social og mobilitetsmæssig merværdi:

- Vi har gennemført de samme målinger i forhold til en traditionel bus-løsning og et Bus Rapid Transit-system. Ved at holde resultaterne op mod hinanden bliver det klart, at letbanen tilfører Odense Kommune noget ekstra i form af nye kvaliteter, nye byrum, nye investeringer og byudvikling i endnu ikke udviklede bydele, fortæller medejer Helle Juul fra Juul |Frost Arkitekter.

Går alt efter planen, kan Odenses nye letbane tages i drift i 2017.
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Ingen ny rekord men stor tilfredshed i bygge- og betonkæmpe
A. Enggaard gør projektkontor til syddansk hovedkontor
Julestemning erstatter irritation og fuckfingre
Helsingør sætter rådgiver til at undersøge ny Øresundsforbindelse
Genanvendte 98 procent af vinduerne
Rockwool-produkter ender i russisk besat by
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Wood Supply DK
Jern & Maskinindustrien
Mester Tidende
Licitationen
Leder IDAG

Send til en kollega

0.172