Dansk Byggeri: Virksomheder bør rådgives bedre om generationsskifte

I et interview forleden med JP Finans fortalte professor Niels Westergård-Nilsen fra Center for Ejerledede Virksomheder ved CBS, at kun halvdelen af de mindre virksomheder, der står over for et ejerskifte, har en plan for forløbet.

Det billede nikker man genkendende til hos Dansk Byggeri, hvor langt de fleste medlemsvirksomheder er små og mellemstore.

Ifølge cheføkonom Bo Sandberg er det ikke mindst i landets mindre befolkede områder, at det kan være svært at få generationsskifterne på skinner. Og det er ikke kun et problem for den enkelte virksomhed, men for hele lokalsamfundet.

For når skolen, den lokale brugs, politistationen og posthuset er lukket, så er de små lokalt baserede håndværksvirksomheder blandt de få tilbageværende holdepunkter i landdistrikterne.

- Det er trist - men ikke overraskende - at konstatere, at der er så mange virksomheder, der tilsyneladende ikke har fået rådgivning om generationsskifte. Jeg tror, det spiller ind, at man har fjernet revisionspligten for de mindste virksomheder. For ud over at revidere regnskaberne, er revisoren også blandt de vigtigste sparringspartnere for virksomheden omkring generationsskifte, siger Bo Sandberg og fortsætter:

- Rekruttering af kvalificeret arbejdskraft er vel nok den største udfordring i erhvervslivet i øjeblikket. Men lige under overfladen lurer udfordringen med mange generationsskifter, ikke mindst i bygge og anlægsbranchen. Og i modsætning til førstnævnte mere positive udfordring, kan en veltilrettelagt plan for generationsskiftet være forskellen på virksomhedens liv eller død, siger Bo Sandberg.

Den særlige bo- og arveafgift ved generationsskifte blev sidste år næsten halveret fra 13 til 7 procent. Derfor er det et særdeles gunstigt tidspunkt for bygge- og anlægsvirksomhederne at foretage et generationsskifte.



Hold dig opdateret med Building Supply DK

Kommentarer

Anette Maria Christensen
Man tænker generelt, at rådgivning omkring generationsskifte er knyttet til jurister og revisorer men overser at virksomheden faktisk gennem branding kan skabe sig en stærkere markedsposition som gør den mere attraktiv i forbindelse med generationsskiftet. I Byggeriets Branding Bureau Koncept Marketing, anbefaler vi altid at starte en brandingproces 3-5 år før et generationsskifte. Men vi oplever mange som slet ikke har øje for, at branding er en vigtig brik i generationsskiftet, fordi den spiller ind på, hvor attraktiv virksomheden er. Både i forhold til salg men også for evnen til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. /Anette Maria Christensen, Koncept Marketing

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Udvikler henter ny direktør i Carlsberg Byen

Ugens rokader i byggeriets top

Aalborg-skole får en bæredygtig tilbygning

Midtjyske tømrerfirmaer fusionerer

Jordvarmen hamres i jorden i Vejle

Ny bydel bygges på en bund af 25 års affald.

Nyhedsbrev

34.918 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

VIDEO: Enderne mødes i Gødstrup

Jorton løfter bundlinjen med 70 procent

H+H jubler over usædvanligt gode markedsforhold

TL Byg afleverer herskabslejligheder

Grønttorvet får et bofællesskab for seniorer

Casa klar med midlertidig direktørløsning

Rockwool: Europa driver væksten

Store byggeplaner på Frederiksberg: Vil være iværksætternes hovedstad

Efter ny salgsrekord: Så meget tjente HusCompagniet i 2017

Danmarks største typehusfirma går atter frem. Omsætningen rundede 3 mia. kroner sidste år.

Interessen var for lav: PH Park skal i udbud igen

Caverion tabte 37 millioner

Vestjysk duo bygger boliger i Frederikssund

Trods højere omsætning: Stort underskud i Cembrit

Østjysk energihus vinder europæisk pris

Fire teams dyster om fremtidens seniorboliger

Rockwool styrker ledelsen: Henter ny direktør i GSV

Iværksættere vil give 200.000 danske huse redningsvest

Kendte tunneler under sygehus udbygges

Nyt om navne

Arkitektgruppen ansætter ny udviklingsdirektør

Nyt om navne

NCC henter ny udviklingsdirektør i MT Højgaard

Altanfirma jagter små entreprenører

Nyt om navne

Betondæk er faldet ned over arbejdere under renovering

Ny husfabrik er i vanskeligheder

Ugens konkurser i byggeriet - uge 19

Nyt om navne

Ugens rokader i byggeriets top

Tre rådgivere på plads i stort Vestegns-projekt

Nyt om navne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Åbent hus d. 31. maj

Indendørs modul til METRO THERMs varmepumper

Pettinaroli KVIKSHUNT – Et utal af fordele i ÉT produkt

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Endnu ikke klar til GDPR? Bliv klar NU!

Tak for en veloverstået El & Teknik 2018

Valsede stålrør til eksportkunde

Klima & Energi søger landets-dygtigste-og-mest-servicemindede Solcellesupporter

Præmiering af de tre bedste svendeprøver for maskinsnedkerlærlinge

Vi holder seminar om genanvendt plast den 19. juni 2018 - og du er inviteret!

Energieffektiv luft-vand varmepumpe - giver pengene 5 gange igen

Digitaliseret byggestyring i det danske sygehusbyggeri

Spar penge: GRACO MERKUR lak pumper

NKT kampagne

EMC Under/top bredbåndpudser

De helt rigtige løsninger til hårde miljøer

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lift

Vi klistrer og fuger - til priser der duer

Styrk din viden om genanvendelse af murværk

Det nye syn på urban design

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

Skal du med til Metrologidagen 2018?

Send til en kollega

0.224