23948sdkhjf

Optimisme i betonindustrien

Depressive tilstande er afløst af blomstrende optimisme blandt de danske element-producenter. Betonelement-Foreningen oplyser, at salget er vokset med over 50 % siden 2009.
Betonelement-branchen har igen fået troen på markedet. Det skriver Licitationen, der har talt med Claus Bering, formand for Betonelement-Foreningen og adm. direktør for CRH Concrete.

Han fortæller, at de fleste firmaer oplever stigende afsætning, og generelt er branchens samlede salg vokset med mere end 50 %, siden man ramte bunden i 2009.

Dengang var afsætningen nede på 178.000 tons i kvartalet – nu ligger man på 250.000-300.000. Og selvom der fortsat langt op til de gode år med omkring 400.000 tons i kvartalet, er optimismen til at tage og føle på:

- Der breder sig en forårsluft i branchen i denne tid. Markedet for betonelementer er ved at vende igen, og det slår igennem i ordrebøgerne, siger Claus Bering til Licitationen.

Mere industrialiseret og præfabrikeret byggeri
Ifølge Claus Bering hænger fremgangen først og fremmest sammen med, at bygherrer og entreprenører i højere grad end tidligere vælger industrialiseret byggeri og præfabrikerede elementer til nybyggeri:

- Vi oplever en tendens til mere industrialiseret og præfabrikeret byggeri, som så betyder større efterspørgsel af vores medlemmers produkter. Og jeg tror, at det kan være en side effekt af krisen, hvor entreprenører er blevet tvunget til at tænke mere rationalt og lave en mere stringent byggestyring, og her passer præfabrikeret byggeri jo ind, siger formanden til Licitationen.

Han vurderer, at branchen nu har nået det niveau, hvor de spillere, der er tilbage, kan overleve.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11