23948sdkhjf

3D-model holdt metrobyggeri på sporet

Efter to og et halvt års arbejde over og – ikke mindst – under jorden har NCC Civil Engineering afleveret den transfertunnel, der forbinder den gamle del af Københavns metro med den nye Cityring. 

Det skriver NCC i en pressemeddelelse.

En kompakt byggeplads midt i byen med Det Kongelige Teater og Magasin som de nærmeste naboer har været omdrejningspunktet for støbningen af den tunnel, der skal føre metropassagererne til og fra de to metrolinjer. 

Med passagerer fra både den eksisterende og de nye linjer, vil metrostationen på Kgs. Nytorv være blandt Københavns mest travle metrostationer, kun overgået af Hovedbanegården og Nørreport. 

Projektet er en hovedentreprise, hvor NCC har stået for alt fra jordarbejder og beton over oversvømmelsesdøre og branddøre til el-arbejder, gulve, lofter og vægbeklædninger samt glas og stål til den elevator, der er blevet installeret som noget af det sidste før aflevering af opgaven til Metroselskabet. 

Læs også: Årelange metrolukninger og mere byggerod forude

Opdagede udfordringer tidligt med 3D-model
Hele vejen gennem projektet har den eksisterende metrostation været i drift, så en væsentlig opgave har handlet om at tilrettelægge arbejdet på en sådan måde, at passagererne stadig kunne komme til og fra stationen. 

- Et projekt med den kompleksitet, som sådan en transfertunnel er, kræver rigtig godt samarbejde og god kommunikation med bygherren undervejs for at komme godt i mål, siger senior projektchef Christian Foshammer fra NCC i pressemeddelelsen. 

- Det er vi lykkes med, blandt andet ved at arbejde med digitale værktøjer og en detaljeret 3D-model. 

En 3D-model giver en detaljeret procesbeskrivelse og et godt overblik over mulige udfordringer i byggeriet, og derfor er den med til at spare både tid og penge i projektet. 

Læs også: Forsyning Helsingør har fundet vinderen af 50 millioners genbrugsplads

- Modellen har hjulpet os til at forudse udfordringer, og tids nok til at det har været muligt at navigere udenom, siger Christian Foshammer. 

- Vi brugte den til at gennemarbejde arkitektens vision, og her viste den, at det krævede tilpasninger af den eksisterende station. Det havde vi ikke opdaget så tidligt uden 3D-modellen.

 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.234