23948sdkhjf

Letbaneåbning bliver forsinket i adskillige måneder

Opdateret 12:05 med information fra Odense Letbane samt fakta om tidligere forsinkelser.

Driftsstarten på Odense Letbane bliver udskudt fra den 1. september 2021 til omkring årsskiftet 2021/22.

Det meddeler Odense Letbane P/S i en orientering til Til Transportudvalgets ifølge Transportminister Benny Engelbrecht.

Forklaringen er, lyder det fra letbaneselskabet, at hovedentreprenøren, spanske Comsa, ikke kan leve op til den aftalte tidsplan for overdragelse af transportsystemet, grundet en følgevirkning af coronapandemien.

Odense Letbane bekræfter og uddyber, at Comsa, som anlægger transportsystemet med skinner, stationer, master og køreledninger har meddelt, at færdiggørelsen af anlægget bliver forsinket. Således vil overdragelsen af et færdigt anlæg fra Comsa til Odense Letbane først ske i løbet af efteråret, hvorefter der skal køres testkørsel efter køreplanen på hele strækningen. Dermed kan letbanen først åbne omkring årsskiftet.

- Vi har gennem det seneste stykke tid godt kunnet se, at det blev vanskeligere for Comsa at nå at blive færdige til den planlagte åbning. Vi har selvfølgelig fastholdt presset over for Comsa så længe som muligt. Men nu har hovedentreprenøren præsenteret os for en ny tidsplan, hvorefter jeg har haft et møde med deres øverste direktør, lyder det fra adm. direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær, i en pressemeddelelse fra Odense Letbane.

Peger på pandemien 

Forklaringen er først og fremmest - ifølge Comsa - den vedvarende covidsituation, som har ført til vanskeligheder med både at få personale, især med den rette ekspertise, til Odense. Desuden har der været problemer med at få materiel og øvrige leverancer til landet. Ligeledes er Comsa blevet forsinket af at måtte omlægge arbejdsmetoderne, så medarbejderne arbejder og bor i de samme små teams.

Ifølge Mogens Hagelskær har man gjort meget for at sikre udenlandske medarbejdere adgang til Danmark samt løbende coronatestet dem for at holde letbaneprojektet på sporet.

- Dertil har vi henvist Comsa til danske entreprenørfirmaer med henblik på at prøve at få mere dansk arbejdskraft til hjælp. De danske entreprenører er dog efter Comsas udsagn meget travlt optagede, så det har heller ikke vist sig som en løsning, der kunne indhente forsinkelsen, forklarer letbanedirektøren også.

Foruden covidsituationen, har også en række projektmæssige forsinkelser, ifølge Comsa, spillet en rolle. Det gælder for eksempel arbejderne ved Rosengårdcentret, hvor letbaneskinnerne havde sat sig og måtte understøttes - arbejdet med at udbedre Albanibroen efter en skade - samt generelle problemer med brolægningsarbejdet på grund af både mangel på brolæggere og klinker. Også flere uger med hård frost har bidraget til en forsinkelse. 

Holder sig inden for den økonomiske ramme

Økonomisk skønnes forsinkelsen på nuværende tidspunkt at kunne rummes inden for den samlede økonomi, lyder det også fra Odense Letbane.

De øgede udgifter til forlængelsen af bygherreorganisationen forventes således at kunne finansieres af de centrale reserver foruden af de dagbøder, som Comsa pålægges grundet for sen aflevering i henhold til kontrakten - samt de midler, som letbanen i forvejen har afsat til særlige risici, herunder en forsinkelse.

Arbejdet på den 14,5 km lange letbane i Odense har været opdelt i syv anlægsentrepriser. Det samlede budget for Odense Letbane er øget i flere omgang til cirka 3,7 mia. kr.

Forsinket og fordyret

Allerede i februar 2019 blev åbningen af Odense Letbane rykket med op mod otte måneder fra udgangen af 2020 til efteråret 2021.

Forsinkelsen skyldes i vidt omfang sammenfaldet mellem en række omsiggribende byggerier i Odense, ikke mindst en parkeringskælder på Thomas B. Thriges Gade i Odense C.

I november 2019 blev der så sat pris på forsinkelsen. Efter forhandlinger med underentreprenører endte ekstraregningen på 180 mio. kr. Dermed voksede projektets samlede pris fra 3,399 mia. kr. til 3,579 mia. kr. 

Sidste september kom så meldingen dels om en række ekstraregninger på samlet 70 mio. kr., dels om en opmanding med 100 ekstra arbejdsfolk, som skulle holde anlægsarbejder på sporet tidsmæssigt. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.171