23948sdkhjf

Rekordstor opgave til Greve-firma på Femern-tunnelen

Hele 8.700 tons stålmateriel er hvad Greve-baserede Peri skal levere til forskallingssystemerne, der skal bruges til at støbe betonelementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel på Femern Bælt-forbindelsen. Og det den største enkeltstående ordre i firmaets historie. 

– Vi er utroligt glade for at være blandt de udvalgte leverandører til Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Det har været en lang proces, hvor vores tekniske team har arbejdet benhårdt på at komme op med det bedste og mest effektive design, og nu glæder vi os rigtig meget til at komme i gang, udtaler Henrik Søgård Olsen, adm. direktør Peri Danmark, i en pressemeddelelse om opgaven. 

Det er Femern Link Contractors (FLC), der står for at bygge portaler og ramper på både den danske og tyske side samt for produktionen og installationen af elementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel for tog og biler, der har valgt Peri som leverandør.

Kort om Peri

Peri leverer løsninger i form af forskalling, stillads og rådgivning til ethvert bygge- og anlægsprojekt.

Den tyske familievirksomhed Peri har mere end 70 datterselskaber fordelt på 90 lande over hele verden. Virksomheden har mere end 9.500 ansatte og en total omsætning på 1,68 mia. euro år. 

Firmaet har været til stede i Danmark siden 1993. 

Internationalt samarbejde

Selve sænketunnel bliver bygget op af 79 individuelle betonelementer, der hver især er 217 meter lange og vejer hele 73.000 tons. Derudover skal der laves yderligere 10 specialelementer. 

Her er Peri udvalgt til at levere formene, der skal bruges til at støbe de 79 tunnelelementer. I alt skal virksomheden levere 8.700 tons stålmateriel til de fem produktionslinjer. Formene vil blive produceret i Polen og Italien og leveret fra Peri Danmark i Greve. 

Hvert tunnelelement bygges op af ni segmenter bestående af cirka 3.200 kbm beton. Den ønskede cyklustid for forskalling og afforskalling opnås udelukkende fordi hele Peri forskallingssystem er hydraulisk styret. Det sikrer nemlig, at hele bundformen, sideforme og indvendige forme kan positioneres automatisk og simultant med et minimum af manuelt arbejde. 

Afgørende erfaringer fra Øresund 

I valget af Peri som leverandør til Femern-projektet var det blandt andet afgørende, at virksomhedens har erfaring med lignende projekter, i særdeleshed fra byggeriet af Øresundstunnelen i slutningen af 1990’erne. 

– Dette projekt minder på mange måder om byggeriet af Øresundstunnelen. Dog er der to væsentlige forskelle; omfanget af dette projekt er cirka tre gange så stort, og på grund af løbende tekniske optimeringer i de sidste år har vi formået at optimere forskallingstiderne, forklare Morten Sterregaard, teknisk chef hos Peri Danmark.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.203