23948sdkhjf

418 tons brobjælker monteret på 72 timer

Det skulle gå stærkt, da en 52 m. lang og 12,6 m. bred viadukt skulle opføres under tre jernbanespor i Fredericia. En ny brobjælke blev udviklet for at løse opgaven.
Da Arkil Bro & Beton for nyligt skulle etablere en ny viadukt i Fredericia, var et af kravene, at det ene af de tre jernbanespor kun måtte være lukket i 72 timer.

Arkil henvendte sig derfor til Spæncom for at undersøge, om broelementer kunne være løsningen.

- Udfordringerne var at udvikle et betonelement, der gav så få løft som muligt og samtidigt havde en tilpas stor overflade og styrke til at klare opgaven, forklarer Spæncoms chefstatiker Finn Passov.

38 tons pr. bjælke
I tæt samarbejde mellem Arkil Bro & Beton og Spæncoms tekniske afdeling, produktion og montage lykkedes det at udvikle en 1,6 meter bred og 1,1 meter høj kassebjælke med en spændvidde på 14,7 meter.

- Ikke mindst på detaljeløsningerne, hvor tidskravet var en helt afgørende faktor, var inputtene fra Arkil Bro & Beton og vores montører påkrævet. For at holde vægten nede på bjælken, så den kunne løftes ud af produktionshallerne, blev der lagt polystyren isolering i bjælken, og den naturlige opdrift blev holdt nede ved hjælp af tværdorn. Hver bjælke vejede herefter 38 tons og blev leveret med færdig overflade og fugtisolering, som Arkil udførte på vores fabrik i Kolding, fortæller Finn Passov.

Færdigt arbejde en time før deadline
Montagearbejdet var opdelt i tre etaper, hvor første etape imellem hovedsporene blev udført som natarbejde med afbrydelser fire gange hver nat af hensyn til togdriften.

Til anden etape var der var seks dage til rådighed, regnet fra tidspunktet, hvor skinnerne blev skåret, til der igen skulle køre tog. De seks dage blev delt i seks gange 12 timers arbejdsdage for at få erfaring til tredje etape, hvor der kun var 72 timers afbrydelse af togdriften.

- Med erfaringerne fra de to første etaper blev montagen at tredje etape optimeret, og der blev i tidsplanen afsat fem timer til montagen. Det kom også til at passe, idet montageopgaven blev afsluttet ca. 15 minutter inden det planlagte klokkeslæt, fortæller Spæncoms montageleder Carsten Ipsen.

Projektleder Rolf Skovløkke fra Arkil Bro & Beton supplerer:

- Etableringen har været en succes under meget krævende forhold, hvor udfordringerne, da bjælken var blevet udviklet til opgaven, har ligget i planlægningen og koordineringen. Alt skulle planlægges ned til mindste detalje og klappe på minutterne, forklarer han og fortsætter:

- Spæncoms montører har heldigvis været villige til at påtage sig arbejde på helligdage og om natten, så opgaven kunne klares inden for de forholdsvis få timer, der var til rådighed. Til den sidste etape var der 72 timer at arbejde i fra skinnerne blev skåret op og til de var samlet igen. Det lykkedes med en margin på knapt en time.

Rolf Skovløkke, Finn Passov og resten af teamet kan derfor med tilfredshed se tilbage på et forløb, hvor det er lykkedes at udføre opgaven uden gener for togtrafikken.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109