23948sdkhjf

Vælger dansk leverandør af 130.000 kbm beton til tunnel under København

De seneste ni måneder har det danske betonfirma arbejdet sammen med byggeriets totalentreprenører, MT Højgaard Danmark og belgiske BESIX, om at designe en beton med et lavere CO2-aftryk

I 2027 skal en ny tunnel på 1,4 km under Svanemøllebugten forbinde Københavns nye bydel Nordhavn med den eksisterende Nordhavnsvejtunnel.

Til det undersøiske byggeri skal bruges godt 130.000 kbm beton, og nu er der sat navn op leverandøren. Den danske betonproducent Unicon har vundet udbuddet om betonleverancerne.

Det er Vejdirektoratet, der i samarbejde med Københavns Kommune og By & Havn anlægger den nye Nordhavnstunnel og dermed står bag udbudsmaterialet, der blandt andet har stillet krav om CO2-afregning i forbindelse med anlæggelsen.

Ni måneders samarbejde

Derfor har Unicon de seneste ni måneder haft et tæt samarbejde med byggeriets totalentreprenører, danske MT Højgaard Danmark og belgiske BESIX, om at designe en beton med et lavere CO2-aftryk. 

Nu er det ifølge projektets parter lykkedes at optimere betonen til Nordhavnstunnelen, så den ligger inden for bygherres maksimale tilladte grænse for projektet.

- Eftersom der er tale om en tunnel, der er omgivet af saltvand og derfor befinder sig i det, man betegner som et aggressivt miljø, er der nogle helt særlige krav til betonens styrke, ligesom konstruktionen skal have en lang levetid, forklarer Casper Mathiasen, adm. direktør i Unicon, i en pressemeddelelse.

Tunnelen bliver en in situ-støbt tunnel, der støbes på stedet.

Første spadestik til byggeriet blev taget i maj 2023, og man er derfor allerede i gang med at etablere byggepladser ved både Svanemøllehavnen og Nordhavnen. 

Udgravnings- og støbearbejdet forventes påbegyndt i foråret 2024.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094