Fra lærling til markedschef: Entreprenør forfremmer fra egne rækker
Entreprenør- og tømrervirksomheden Raunstrup har fundet ny markedschef i egne rækker. Således bliver Malte Rasmussen, der startede i virksomheden som tømrerlærling, nu forfremmet til markedschef for Raunstrup Bygningsservice. Udnævnelsen sker som led i en strategisk ambition om at øge andelen af faste kunder i virksomhedens landsdækkende bygningsserviceforretning.
– Jeg er stolt over at være del af en så ambitiøs og professionel virksomhed som Raunstrup. Nytænkning og visioner bliver prioriteret højt, og det er vores helt klare mål at sætte nye standarder for branchen. Vi vil skabe den sælgende organisation, og jeg ser meget frem til at være med til at sikre det i fremtiden, siger Malte Rasmussen i en pressemeddelelse.
Raunstrups ambition er profitabel vækst de kommende år, og det skal primært sikres gennem et øget salg af rammeaftaler til faste kunder samt udvidelse af virksomhedens FM-segment.
– Når vi taler om vækst, og det er jo hele vores grundlag, så er vi yderst bevidste om, at vi skal gøre det organisk. Det skal ske på baggrund af gode kunderelationer og partnerskaber. Det ligger i hele tankegangen i Raunstrup, og det er vores overbevisning, at det er den måde, man skaber den bedste forretning, siger Malte Rasmussen.
Strategi om medarbejderfastholdelse
Hos Raunstrup kigger man ikke kun ind i omsætningforøgelse. Udnævnelsen af den nye markedschef har også grund i en strategisk plan frem mod 2030 om medarbejdertilknytning. Virksomheden udviklede for år tilbage en karriereplan til håndværkere, taksatorer og byggeledere og har i år iværksat endnu et internt lederkursus.
– Vi har frem mod 2030 lagt en meget bevidst og gennemarbejdet strategisk plan, som handler om intern uddannelse og udvikling af medarbejderne, siger Søren Kristensen, direktør i Raunstrup, og fortsætter:
- Strategien er yderst essentiel for øget tilknytning af medarbejdere, og Malte er som taget ud af den plan, da han har været hos os siden sin tid som tømrerlærling. Han har vores Raunstrup DNA godt lejret i sig, og vi har nu adskillige gange set, hvordan vores interne uddannelser og forfremmelser er med til at sikre specialiseringen hos os.
For Malte Rasmussen har vejen fra tømrerlærling til markedschef været fyldt med naturlige skridt, og ifølge ham har Raunstrups opbygning og fokus på videreuddannelse har haft stor indflydelse på, at han går til opgaven med ro i maven.
– Alle de skridt jeg har taget, har været meget naturlige for mig. Raunstrup har set et lys i mig, og så har jeg sagt ja på de rette tidspunkter og bedt om den efteruddannelse, jeg havde brug for til at polstre mig til de forskellige opgaver. Samtidig er det en god balast, at mange af mine kollegaer også er vokset op i Raunstrup så at sige. Det giver os optimale muligheder for sparring og støtte på tværs, og det gør en enorm forskel, siger Malte Rasmussen.
Afgørende for fremtiden
Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd vil over 22 procent af samtlige faglærte i den danske arbejdsstyrke trække sig tilbage frem mod 2035, og Danmark kommer i 2030 til at mangle 100.000 faglærte. Det er blandt andet på den baggrund, at Raunstrupkoncernen har sat hårdt ind på deres medarbejdertilknytning og onboarding af nye medarbejdere.
– Bygge- og anlægsbranchen er særligt hårdt ramt, og kampen om håndværkere og ledere er benhård. Derfor bliver vi nødt til at kigge på det område med et særligt fokus og ved at lægge en klar strategisk plan. Dygtige håndværkere er vores største aktiv, så vores fremtidige udvikling er dybt afhængig af, hvorvidt vi kan tilknytte medarbejdere, videreuddanne dem og deres ressourcer og kompetencer bedst muligt, siger Søren Kristensen.