Danske unge dropper tysk – og det kan få konsekvenser for SMV'erne
De danske unge siger i stor stil "Auf wiedersehen" til tysk på uddannelserne.
Og det er et farvel, der potentielt set kan få mærkbare konsekvenser på små- og mellemstore danske håndværkervirksomheders arbejdsopgaver på det tyske marked.
Det vurderer Alexander Søndergaard, der er underdirektør i SMVdanmark.
- Tyskland fortsætter med at være SMV'ernes vigtigste eksportmarked. Derfor er det bekymrende, at færre danske unge vælger tysk i uddannelsessystemet, siger Alexander Søndergaard i en forberedt kommentar.
En ny analyse foretaget af SMVdanmark viser, at andelen af studenter med tysk på A-niveau er faldet fra næsten 9 pct. i 2016 til kun 4 pct. i 2023. Samtidig er antallet af optagne på tyskuddannelser på de videregående uddannelser reduceret fra 250 i 2013 til blot 82 i 2024.
En reel væksttrussel
I 2022 havde kun 27 pct. af danske gymnasieelever tysk på skemaet, hvilket placerer Danmark markant under lande som Polen, Ungarn og Holland, der bejler til det tyske marked i stor stil.
Her er det vigtigt at kunne byde sig til på det lukrative marked og ikke tabe terræn i forhold til andre lande. For sker det, kan det være en reel trussel mod vækstmulighederne for SMV-segmentet, hvor man risikerer at mangle kvalificerede medarbejdere til at udnytte markedets potentiale, vurderer SMVdanmark.
- Med Tysklands store økonomi er det afgørende, at vi har adgang til medarbejdere med de rette sproglige kompetencer, lyder det videre fra Alexander Søndergaard, der efterlyser politisk handling for at vende udviklingen:
- Det bør være en politisk prioritet at få undersøgt årsagerne til, at de unge fravælger tysk. Vi opfordrer derfor til, at der foretages en grundig analyse af problemstillingen, som også kan pege på mulige løsninger.
Tyskland stod alene for 43 mia. kr. af SMV'ernes samlede eksport i 2023, hvilket gør vores sydlige naboland til det største eksportmarked for danske SMV'er.