23948sdkhjf

Fra nul til 100 millioner på fem år: - Vi er kun begrænset ude fra

Som direktør hos Unicontrol har Niels Bjerregaard de seneste år befundet sig på toppen af et vildt vækstridt. Og han ser fortsat stort potentiale for den unge Odense-virksomhed

Niels Bjerregaard har opdaget, at han trives i et vist niveau af kaos.

- Det passer godt til mig. Vi skal tage en frygtelig masse beslutninger og har aldrig komplet information at gøre det på baggrund af. Og det har jeg ingen problemer med, siger direktøren for Unicontrol.

Det er fire år siden, han indtog topposten hos Odense-virksomheden, og på den tid er virksomheden vokset med raketfart.

- Jeg var vist nummer 12, der blev ansat. I dag nærmer vi os 70, siger Niels Bjerregaard.

Sigter mod 7,5-dobling

Unicontrol, der har specialiseret sig i 3D-maskinstyring til entreprenørmaskiner, blev stiftet i slutningen af 2018.

I 2023 rundede omsætningen de 100 mio. kr., og i fjor solgte ejerkredsen bestående af de tre stiftere og to eksterne investorer virksomheden til amerikanske Spectra Precision.

Den nye ejer skal hjælpe Unicontrol med at sparke døren ind på det nordamerikanske marked, som Niels Bjerregaard forventer sig en hel del af, og med at indfri ambitionen om at ramme en toplinje på 750 mio. kr. i 2028.

- Det er en superambitiøs strategi, men vi tror stadig på, at vi kan meget mere, både i forhold til produktet og i forhold til måden, vi går til markedet på, siger direktøren.

Samme bundlinje på tværs

I dag er Unicontrols maskinstyringsløsninger at finde på markeder verden over, og ifølge Niels Bjerregaard er det samme dagsorden, der driver efterspørgslen på tværs.

- Bundlinjen er den samme. Det handler om at øge effektiviteten ved at tilføre en ellers relativt simpel maskine noget teknologi, så arbejdet kan gøres nemmere, hurtigere og uden fejl, forklarer han.

Kort sagt skal det være simpelt og sikkert at grave et hul, og ud fra den parole er Unicontrol lykkedes med at penetrere markeder, der befinder sig vidt forskellige steder på den teknologiske udviklingsbane.

- Der er ret stor forskel på, hvor langt man er med at adoptere ny teknologi, og det skaber nogle forskellige behov, fortæller Niels Bjerregaard.

Derfor har virksomheden, hvis hovedfokus ellers er på 3D, netop lanceret et 2D-system målrettet de mindre teknologimodne markeder.

- Nogle steder er man simpelthen ikke klar til så avanceret teknologi. Her er 2D nemmere at komme i gang med, og det er stadig en tilføjelse, der giver et løft af effektivitet og præcision, siger Unicontrol-direktøren.

Ligeledes er der stor forskel på den digitale infrastruktur på tværs af markeder, hvilket også stiller krav om produkttilpasning, fortæller Niels Bjerregaard.

- For eksempel er den digitale infrastruktur i Tyskland ikke så god som i Skandinavien. Det betyder, at vi er nødt til at tilføre noget ekstra hardware, hvilket egentlig irriterer os lidt, for vi går også rigtig meget op i at holde en fornuftig pris, men i nogle markeder er det nødvendigt.

Kun eksterne begrænsninger

Lige så nødvendigt er det ifølge direktøren, at holdet hos Unicontrol er det rigtige.

For han er fuldt ud bevidst om, at det ikke er alle, der som ham trives i det niveau af kaos, den hastige vækst kræver.

- Vi har lavet fejl, fordi folk er kommet med fantastiske CV’er og rigtig godt styr på det faglige, men så har det vist sig, at de ikke har trivedes med at blive kastet rundt mellem projekter, eller når vi frigør produkter, som vi godt ved, ikke er 100 pct. færdige, siger Niels Bjerregaard.

Det høje tempo i dagligdagen er derfor blevet et vigtigt fokuspunkt i rekrutteringsøjemed, fortæller direktøren, der finder en vis sandhed i racerkøreren Tom Kristensens ord.

- Hvis du altid er i kontrol, kører du ikke stærkt nok. Og nu er vi selvfølgelig ikke en opstartsvirksomhed længere, men det er den attitude, man skal komme med, hvis man skal trives hos os, lyder det.

Når det kommer til spørgsmålet om, hvor længe den unge virksomhed kan holde det høje tempo, er det således ikke på hovedkontoret i Odense, Niels Bjerregaard ser farten dale.

- Her er alle fuldstændig fyret op, så det kommer mest til at afhænge af markedet. Kan vi blive ved med at være innovative nok på både produkt og markedsstrategi, så er det udelukkende eksternt, begrænsningerne findes, siger han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.117