Grøn strategi giver sorte tal på bundlinjen hos Eurotag
Eurotag Danmark afsatte 64 procent flere kvadratmeter tagpap i 2014 end året før.
2
Billeder

Tidligere klimakommissær Connie Hedegaard præsenteres for Derbigum-membran på Derbigums fabrik i Belgien. Foto: Eurotag Danmark

Det tilfredsstillende regnskabsår, hvor hele 64 procent flere kavadratmeter tagpap blev afsat sammenlignet med 2013. Resultatet er en vækst på 31 procent i omsætningen i 2014, og væksten fortsætter i første kvartal af 2015, hvor stigningen var på 25 procent sammenlignet med det tilsvarende kvartal sidste år.
Bæredygtighed som konkurrenceparameter
Administrerende direktør Peter Kranz er ikke et sekund i tvivl om, at branchens væsentligste konkurrenceparametre i fremtiden bliver bæredygtighed, klima, miljø og energi.
- I takt med stigende politiske krav til genanvendelighed og miljøvenlig produktion vokser efterspørgslen også efter byggematerialer, der minimerer det miljømæssige fodaftryk og ligeledes giver plus i det grønne regnskab. Samtidig har både bygherrer, projekterende og rådgivere i stigende grad fået øjnene op for, at de politiske mål om energibesparelser og CO2-reduktion i 2020 næppe kan realiseres uden en anderledes og langsigtet økonomisk tankegang, siger han.
30 lokale tagpapentreprenører returner stumper
Senest har Eurotag Danmark, som et led i Region Midtjyllands erhvervsinitiativ Rethink Business, der har til hensigt at skabe vækst og styrke den grønne erhvervsudvikling, udviklet et innovativt returneringssystem.
Systemet går ud på, at de cirka 30 lokale tagpapentreprenører opsamler det fraskårne tagpapmateriale, som efterfølgende afhentes og sendes til fabrikken i Belgien, hvor det bearbejdes og anvendes i produktionen af ny bæredygtig tagpap. Sammen med projektets rådgivende part COWI har man fået udarbejdet en beregning, der dokumenterer, at der er grøn økonomi i returneringssystemet, og resultatet er systematisk genbrug af tonsvis af tagpap-rester.