23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Building Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Entreprenører støber 17 meter under jorden (#7)

Cityringens udvidelse til Orientkaj går både over og under jorden. Den første bundplade til stationsboksen ved Nordhavn Station er støbt.
I samarbejde med Byggefakta sætter Building Supply i disse uger fokus på de 10 største igangsatte byggerier i 2015. Vi er nu nået til første del af Nordhavnsmetroen i København, som er nummer 7 på listen.

I slutningen af januar nåede entreprenørerne lidt af en milepæl, da den første bundplade i stationsboksen under Nordhavn Station kom på plads.

Støbningen i den 17 meter dybe byggegrube startede klokken syv om morgenen, og 12 timer senere var den 1,8 meter tykke plade færdig:

- Dét, at vi er begyndt at anlægge stationsboksen, er også startskuddet til, at vi så småt kan begynde at samle Tunnelboremaskine 1 (TBM1). Fra midten af marts til maj installerer vi TBM1, hvorefter vi starter med at bore. Inden da støber vi – i løbet af marts – bundplader og vægge til stationsboksen, fortæller ingeniør Anna Alberg fra Züblin, der udfører projektet i konsortium med Hochtief.

Der er anvendt 675 kubikmeter beton og 120 tons armering til støbningen af den første bundplade.

To stationer kan blive til flere

Züblin og Hochtief vandt entreprisen (CRNH 1+2) på den underjordiske metrostation samt en 1.800 meter lang tunnelbane under Sortedams Sø

tilbage i juni 2014

.

Konsortiet

løb også med kontrakten

, da Metroselskabet i oktober 2015 afholdt licitation på anden del af Nordhavnsmetroen – en cirka 300 meter lang højbane inklusiv højbanestationen Orientkaj (CRNH 3). Ansaldo STS skal levere de tekniske installationer, som de også har gjort for den eksisterende metro.

Går alt efter planen, kan københavnerne i slutningen af 2019 tage metroen fra Sortedams Sø til den nye bydel i Nordhavn. Metrolinjen bliver etableret som en afgrening af Cityringen mellem Østerport og Trianglen. I første omgang etableres stationerne Nordhavn og Orientkaj. I takt med udbygningen af Nordhavnen er det muligt, at linjen udbygges med yderligere stationer.

Udbudsprojektet er udført af Rambøll og Arup i joint venture med arkitektfirmaet Cobe som underrådgiver. Projekteringen udføres af entreprenørkonsortiets egen designafdeling i samarbejde med Hansen & Henneberg (Installationer), Cowi (grundvand) og EKJ (VC3 checker).



Metro Nordhavn CRNH 1+2 (etablering af tunnel og station)

Byggesum:1,2 mia. kr.
Bygherre:Metroselskabet I/S
Bygherrerådgiver:Rambøll Arup Joint Venture
Skitseprojekt:Cobe A/S
Totalentreprenør:MetNord JV I/S
Start:Januar 2015
Slut:Oktober 2019
Adresse:Sundkrogsgade 16, Københavns Nordhavn
De største byggerier Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.059