Arkil tager første stik på Aalborgs hurtigbusforbindelse
Startskuddet til etableringen af Aalborgs hurtigbus-rute, Plusbus, lyder snart. Og det bliver Arkil, som får æren af at anlægge første etape.
Entreprenøren har netop vundet første anlægsetape, oplyser Aalborg Kommune i en pressemeddelelse.
Fra 2023 kører Aalborg Plusbus, også kaldet BRT (Bus Rapid Transfer), fra Væddeløbsbanen i vest gennem midtbyen til Nyt Aalborg Universitetshospital i øst.
Seks i spil til anlægsarbejdetArkil er en af i alt seks entreprenører, som er blevet prækvalificeret til at byde på anlægsarbejdet med Plusbus-ruten. Entreprenørerne er Arkil Holding A/S, Barslund A/S, Gunnar Nielsen A/S, M.J. Eriksson A/S, Munck Gruppen og Per Aarsleff A/S. Rammeaftalen betyder, at de seks entreprenører har prækvalificeret sig til at kunne byde på de 14 anlægsetaper af BRT-forbindelsen. |
Det store anlægsprojekt løber over en periode på fire år, hvor der anlægges knap 12 kilometer busspor og 22 stationer tværs gennem byen. Bustracéet er opdelt i 14 anlægsetaper og derudover kommer omdannelsen af 10 stationsforpladser.
Ommøblering af vejbanen
Allerede fra mandag den 1. april laves de indledende forberedelser til anlægsarbejdet på Skydebanevej i det vestlige Aalborg, som bliver den første anlægsetape. Den 4. april tages det første spadestik i det store anlægsprojekt.
- Projektet indebærer en ombygning af tværprofilet af vejen. Fortovet skal gøres smallere, så der kan etableres cykelsti i begge sider af vejen, og der etableres en overkørbar midterrabat med brosten. Herudover kommer skilte, afvandingsarbejde, brolægning og plantebede, siger Arkils afdelingschef i Aalborg, René Hald, i en pressemeddelelse.
Arkils andel af anlægsprojektet indebærer i første etape en vejstrækning på 550 meter.
Økonomien i PlusBusProjektets omkostning er samlet set 510 mio. kr., der fordeler sig over årene 2018-2023. Omkostningerne er finansieret af: Udgifterne er fordelt på: |