23948sdkhjf

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Besluttes det, at jordopfyldningen af det kommende ø-byggeri Lynetteholm i Øresund skal ske via lastbiltransport, skal København som by forberede sig på massiv, tung trafik de næste tre årtier

En sådan beslutning kan nemlig sende 72 lastbiler gennem byen hver time i ti timer om dagen i op til 30 år. Det fremgår af en aktindsigt i notater til anlægsfasen, som TV 2 Lorry er i besiddelse af. 

I et udkast til en rapport sendt fra rådgivningsvirksomheden Cowi til By & Havn, der står bag byggeriet, er trafik- og adgangsforhold i Lynetteholms anlægsfase blevet analyseret.

Ifølge Cowi’s beregninger kræver opfyldning af Lynetteholm cirka 40 mio. kbm jord, hvilket svarer til cirka 80 mio. ton jord. 

Rådgivningsvirksomheden kalkulerer med, at en lastbil kan transportere 30 ton per tur, og at man kan køre jord ti timer per arbejdsdag i tidsrummet fra klokken 07 til 17, og at der årligt er 250 arbejdsdage. 

Læs også: Her er vinderen: 219.000 kvm i træ og genbrugsmaterialer

Opfyldningsjorden skal komme fra store som små anlægsprojekter i Hovedstaden, og med den nuværende tilførsel af overskudsjord vurderes det, at det vil tage mellem 25 og 30 år, inden Lynetteholm er fyldt op. 

- Med ovenstående forudsætninger (vil det, red.) betyde en lastbiltrafik på cirka 90.000 lastbiler om året, svarende til et gennemsnit på 360 lastbiler per dag ved konstant kørsel i 10 timer om dagen, i hver retning. Det vil i et givent snit ved indgangen til Lynetteholm betyde 720 lastbiler, begge veje, om dagen, svarende til 72 lastbiler i timen, skriver Cowi i rapporten. 

Denne udregning bekræftes i en korrespondance mellem en kontorchef i Københavns Kommune og en projektleder i By & Havn. 

De 72 lastbiler i timen skal alle køre via den lille vej Forlandet, der forbinder Amager med Margretheholm og Refshaleøen, hvorfra opfyldningen af Lynetteholm skal ske. 

Rambøll regner med 560 lastbiler om dagen
I en anden analyse har rådgivningsvirksomheden Rambøll ligeledes foretaget trafikale vurderinger af anlægsfasen ved Lynetteholm. Her arbejder Rambøll med en lidt anden tidsramme og kapacitet end Cowi. 

Rambøll vurderer, at opfyldning af Lynetteholm kan opnås i løbet af 23 år, hvis man transporterer 3,4 mio. ton jord årligt til modtagepladsen på Refshaleøen. 

Læs også: Familieboliger rejser sig af asken ved gammel tobaksfabrik

I denne udregning vil det kræve 110.000 lastbilvognlæs årligt. I modsætning til Cowi regner Rambøll med, at der på et år er 200 arbejdsdage. Det giver et tal på 560 lastbiler per hverdag, svarende til 112 lastbiler i timen i ti timer om dagen i 23 år. 

By & Havn, der er ejet af Københavns Kommune og staten, står for udviklingen af Lynetteholm. 

Udviklingsselskabet understreger over for TV 2 Lorry, at de endnu ikke har lagt sig fast på, hvordan jorden til Lynetteholm skal transporteres. 

I et idéoplæg til mulige transportadgange, der var i høring indtil i fredags, skriver By & Havn således, at de vil undersøge, om det er muligt at sejle jorden til Lynetteholm som supplement til transport med lastbil. 

I samme idéoplæg luftede By & Havn også muligheden for at anlægge nye adgangsveje til lastbiltrafik mod modtagepladsen på Refshaleøen.

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Goldman Sachs i partnerskab med Gefion om 534 boliger

For to milliarder nye boliger på vej til Holbæk

Fra papmodeller til augmented reality

Arkitema vinder Trondhjems nye station: Skal bygges, mens togene kører

Nordjysk byggefirma meldt til skattemyndighederne

40 tons tunge Helga har meldt sin ankomst

Nyhedsbrev

34.538 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Skiftede entreprenør efter konkurs – snart står Nordhavns første almene boliger klar

Grøn intelligens og smarte løsninger i Malmø

Æstetikken går hånd i hånd med funktionalitet, kedler og rørføringer

Han skal styre Rigshospitalets forsinkede børnefløj i mål

Grønt lys til nye boliger i Støvring

Første spadestik til sidste etape af Kulturhavn Gilleleje

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Sensor-plaster skal gøre op med rust for 17 billioner kroner

Certificerings-sag afgøres først i det nye år

Thermobehandlet træ holder nyt aktivitetshus flydende

Sjælsø udvikler på 200 boliger i Høje Taastrup

Nøglerne overdraget på etape et af Odenses havneudvidelse

Q-Construction bygger 51 boliger på Amager

Ekspertmangel: 'Det vil give problemer. Det er vi sikre på'

PFA investerer trecifret millionbeløb i hotelprojekt

C.F. Møller deler sejren på tysk milliardprojekt

90-års fødselsdag fejres med tocifret vækst

1

Danske sommerhuse skal fungere som kæmpe batterier

Klimaministeriet tager første skridt mod en energi-ø

Fynske Damixa-job i fare

Damixa flytter til nyt domicil

Ugens konkurser - uge 48

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tonsvis af gulvbrædder stjålet - igen

Ugens konkurser - uge 47

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny direktør for Rambølls energidivision

Horsens-arkitekt åbner kontor i København

Her samler Region Syddanmark sin data

Ugens konkurser - uge 46

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DSG Industri leverer glas til Silkeborgs nye vartegn

Nyt sortiment af tiltet disk kontraventiler

Optimeret lysløsning til de danske byggepladser

Præisoleret alupex rør med afgrening fra Nordic Pipe ApS

Få endnu mere ud af lodret jordvarme.

Ny afdelingschef skal styrke sikringsafdeling

Få et bedre arbejdsmiljø og spar energi

Emil er udlært i EL:CON og får fagets medalje

Håndværkere landet over samlet til fælles julefrokoster

VIDEO: Se hvordan man spoler over 3 kilometer stålwire!

M/S Nordlys når ny milepæl

Underleverandør i stål og montage -H. Nielssons Maskinfabrik

260 tons specialdesignet kran til Storstrømsbro projektet

Summit fører Magnesense Differens tryktransmitter

Fremtiden er magisk og automatisk

Nohrcon lancerer Den praktiske byggelederuddannelse i 2020

Smart Automation ønsker glædelig jul og godt nytår

Svanemærket byggeri

Kingo fjerner alt undtagen facaden på ikonisk Strøg-ejendom

Gaffatape i false montagen?

Smart bordbeslag til small living

Prysmian sikrede sig tre fiberoptiske søkabel ordre i 2019

Læs hvorfor LIPAC kom til Riwal for at modtage undervisning

Rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Unikt tilbud til varmepumpeleverandører

Send til en kollega

0.241