23948sdkhjf

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

Besluttes det, at jordopfyldningen af det kommende ø-byggeri Lynetteholm i Øresund skal ske via lastbiltransport, skal København som by forberede sig på massiv, tung trafik de næste tre årtier

En sådan beslutning kan nemlig sende 72 lastbiler gennem byen hver time i ti timer om dagen i op til 30 år. Det fremgår af en aktindsigt i notater til anlægsfasen, som TV 2 Lorry er i besiddelse af. 

I et udkast til en rapport sendt fra rådgivningsvirksomheden Cowi til By & Havn, der står bag byggeriet, er trafik- og adgangsforhold i Lynetteholms anlægsfase blevet analyseret.

Ifølge Cowi’s beregninger kræver opfyldning af Lynetteholm cirka 40 mio. kbm jord, hvilket svarer til cirka 80 mio. ton jord. 

Rådgivningsvirksomheden kalkulerer med, at en lastbil kan transportere 30 ton per tur, og at man kan køre jord ti timer per arbejdsdag i tidsrummet fra klokken 07 til 17, og at der årligt er 250 arbejdsdage. 

Læs også: C. F. Møller og Rambøll vinder stor campus-opgave i Norge

Opfyldningsjorden skal komme fra store som små anlægsprojekter i Hovedstaden, og med den nuværende tilførsel af overskudsjord vurderes det, at det vil tage mellem 25 og 30 år, inden Lynetteholm er fyldt op. 

- Med ovenstående forudsætninger (vil det, red.) betyde en lastbiltrafik på cirka 90.000 lastbiler om året, svarende til et gennemsnit på 360 lastbiler per dag ved konstant kørsel i 10 timer om dagen, i hver retning. Det vil i et givent snit ved indgangen til Lynetteholm betyde 720 lastbiler, begge veje, om dagen, svarende til 72 lastbiler i timen, skriver Cowi i rapporten. 

Denne udregning bekræftes i en korrespondance mellem en kontorchef i Københavns Kommune og en projektleder i By & Havn. 

De 72 lastbiler i timen skal alle køre via den lille vej Forlandet, der forbinder Amager med Margretheholm og Refshaleøen, hvorfra opfyldningen af Lynetteholm skal ske. 

Rambøll regner med 560 lastbiler om dagen
I en anden analyse har rådgivningsvirksomheden Rambøll ligeledes foretaget trafikale vurderinger af anlægsfasen ved Lynetteholm. Her arbejder Rambøll med en lidt anden tidsramme og kapacitet end Cowi. 

Rambøll vurderer, at opfyldning af Lynetteholm kan opnås i løbet af 23 år, hvis man transporterer 3,4 mio. ton jord årligt til modtagepladsen på Refshaleøen. 

Læs også: Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

I denne udregning vil det kræve 110.000 lastbilvognlæs årligt. I modsætning til Cowi regner Rambøll med, at der på et år er 200 arbejdsdage. Det giver et tal på 560 lastbiler per hverdag, svarende til 112 lastbiler i timen i ti timer om dagen i 23 år. 

By & Havn, der er ejet af Københavns Kommune og staten, står for udviklingen af Lynetteholm. 

Udviklingsselskabet understreger over for TV 2 Lorry, at de endnu ikke har lagt sig fast på, hvordan jorden til Lynetteholm skal transporteres. 

I et idéoplæg til mulige transportadgange, der var i høring indtil i fredags, skriver By & Havn således, at de vil undersøge, om det er muligt at sejle jorden til Lynetteholm som supplement til transport med lastbil. 

I samme idéoplæg luftede By & Havn også muligheden for at anlægge nye adgangsveje til lastbiltrafik mod modtagepladsen på Refshaleøen.

Kommenter på artiklen (1)
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.156