23948sdkhjf

Kæmpe ø-byggeri kan sende 720 lastbiler gennem København om dagen i 30 år

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Besluttes det, at jordopfyldningen af det kommende ø-byggeri Lynetteholm i Øresund skal ske via lastbiltransport, skal København som by forberede sig på massiv, tung trafik de næste tre årtier

En sådan beslutning kan nemlig sende 72 lastbiler gennem byen hver time i ti timer om dagen i op til 30 år. Det fremgår af en aktindsigt i notater til anlægsfasen, som TV 2 Lorry er i besiddelse af. 

I et udkast til en rapport sendt fra rådgivningsvirksomheden Cowi til By & Havn, der står bag byggeriet, er trafik- og adgangsforhold i Lynetteholms anlægsfase blevet analyseret.

Ifølge Cowi’s beregninger kræver opfyldning af Lynetteholm cirka 40 mio. kbm jord, hvilket svarer til cirka 80 mio. ton jord. 

Rådgivningsvirksomheden kalkulerer med, at en lastbil kan transportere 30 ton per tur, og at man kan køre jord ti timer per arbejdsdag i tidsrummet fra klokken 07 til 17, og at der årligt er 250 arbejdsdage. 

Læs også: Cowi erkender regnefejl og betaler millionkompensation

Opfyldningsjorden skal komme fra store som små anlægsprojekter i Hovedstaden, og med den nuværende tilførsel af overskudsjord vurderes det, at det vil tage mellem 25 og 30 år, inden Lynetteholm er fyldt op. 

- Med ovenstående forudsætninger (vil det, red.) betyde en lastbiltrafik på cirka 90.000 lastbiler om året, svarende til et gennemsnit på 360 lastbiler per dag ved konstant kørsel i 10 timer om dagen, i hver retning. Det vil i et givent snit ved indgangen til Lynetteholm betyde 720 lastbiler, begge veje, om dagen, svarende til 72 lastbiler i timen, skriver Cowi i rapporten. 

Denne udregning bekræftes i en korrespondance mellem en kontorchef i Københavns Kommune og en projektleder i By & Havn. 

De 72 lastbiler i timen skal alle køre via den lille vej Forlandet, der forbinder Amager med Margretheholm og Refshaleøen, hvorfra opfyldningen af Lynetteholm skal ske. 

Rambøll regner med 560 lastbiler om dagen
I en anden analyse har rådgivningsvirksomheden Rambøll ligeledes foretaget trafikale vurderinger af anlægsfasen ved Lynetteholm. Her arbejder Rambøll med en lidt anden tidsramme og kapacitet end Cowi. 

Rambøll vurderer, at opfyldning af Lynetteholm kan opnås i løbet af 23 år, hvis man transporterer 3,4 mio. ton jord årligt til modtagepladsen på Refshaleøen. 

Læs også: Nye tal: 80 mia. kr. for kunstig kæmpeø i Øresund

I denne udregning vil det kræve 110.000 lastbilvognlæs årligt. I modsætning til Cowi regner Rambøll med, at der på et år er 200 arbejdsdage. Det giver et tal på 560 lastbiler per hverdag, svarende til 112 lastbiler i timen i ti timer om dagen i 23 år. 

By & Havn, der er ejet af Københavns Kommune og staten, står for udviklingen af Lynetteholm. 

Udviklingsselskabet understreger over for TV 2 Lorry, at de endnu ikke har lagt sig fast på, hvordan jorden til Lynetteholm skal transporteres. 

I et idéoplæg til mulige transportadgange, der var i høring indtil i fredags, skriver By & Havn således, at de vil undersøge, om det er muligt at sejle jorden til Lynetteholm som supplement til transport med lastbil. 

I samme idéoplæg luftede By & Havn også muligheden for at anlægge nye adgangsveje til lastbiltrafik mod modtagepladsen på Refshaleøen.

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Transportrør til cement påkørt - risiko for nedstyrtning

400 kvm brosten på Kongens Nytorv skal lægges om

Vestjyder lukker BIG-tegnede kaktustårne med 500 boliger

Fra lade til kontor: Nye vinduer værner om oprindeligt udtryk

Bevaring og genanvendelse - her er visionen for Nuuks Plads

Bæredygtighed og innovation - også inden for anlæg

Nyhedsbrev

34.606 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Se billederne: Konkurrencerne er i gang ved DM i Skills

Fordyret og forsinket – nu er fem i spil til ny Vestegns-svømmehal

Realdania By & Byg ramt af bedrageri og dokumentfalsk

Første bud lyder på, at sagen omhandler et beløb omkring 15 mio. kr.

Den nye ejerkreds henter ny direktør til Papiruld Danmark

Aarhus-tegnestue henter nye partnere internt

Hedeselskabet sætter navn på ny adm. direktør

Bauhaus klar til at indtage Slagelse

Nyt hovedsæde bliver 100 gange større end ved firmaets opstart

GPS-tracking viser vejen frem

Københavns Universitets prestigeprojekt er forsinket igen

Christiansborg inviterer til høring om bæredygtigt træbyggeri

Aalborg Havn varsler milliardinvesteringer

Millioner i hus - Vikingetiden genopstår ved Køge

Litauisk leverandør bag konkurs: Nu har de overtaget vinduesvirksomhed

MT Højgaard opfører og sælger 8.900 kvm projekt

Vækstramt teknikvirksomhed jagter nye ansatte

Trio vinder børnehus i Slagelse

Aarsleff indgår aftale om 43.000 kvm hotel

Nyt statsligt kontorknudepunkt til 800 mio. kr. i Odense

Døre og spær blandt årets nominerede til Byggeriets Klimapriser

Stilladsarbejder død efter fald fra lift

Konkursrekord i bygge- og anlægsbranchen

Bygger plejehjem og børnehave sammen for 237 mio. kr.

Ugens konkurser - uge 51

Forsker: Træ er nøglen til grønnere byggeri

Certificerings-sag afgøres først i det nye år

Ekspertmangel: 'Det vil give problemer. Det er vi sikre på'

Fynske Damixa-job i fare

Damixa flytter til nyt domicil

Ugens konkurser - uge 48

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tonsvis af gulvbrædder stjålet - igen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Snedkerstandene summer af liv under DM i Skills 2020

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Vellykket renovering af Åbyhøjgården

ProcureTech Forum: Få indblik i fremtidens udbudsteknologi

Effektiv håndtering af rejsende med en ny krydstogtterminal

Excitech bliver en del af Symetri

JKS Kandidatbarometer Q1 2020

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Indstøbte pladefalse, i samarbejde med DS ELCOBYG

Få fingrene i robotter til byggebranchen på studietur

Bowl'n'Fun nærmer sig stærkt sin aflevering

Smede og stålmontage på Sjælland -H. Nielssons Maskinfabrik

Ny Key Account Manager ansat med fokus på sandwichpaneler

Øget produktivitet og bedre konkurrenceevne

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

Kom med på en kigger

Skal dine grønne løsninger være det bæredygtige valg?

Thrane Maskiner lancerer Fravol kantlimere i Danmark!

Travl branche mødes på Kloakmessen 2020

Ny vakuumlift til Torben Albert-Kran & Transport i Gørding.

Proces for ny beskrivelsesstruktur er på plads

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Send til en kollega

0.187