23948sdkhjf

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 mio. ton jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Oprørte borgere skal vente til slutningen af 2020 for at få svar på, om lastbiler i hobetal vil blive en larmende del af hverdagen på det nordlige Amager de næste mange mange år.

Det viser svar fra By & Havn og Miljøstyrelsen til TV 2 Lorry.

FAKTA: Her er køreplanen

  • Primo december 2019: By & Havn får bestilling fra myndighederne (Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen) på, hvad der skal undersøges i miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse) på baggrund af høringen.
  • Derefter igangsætter By & Havn rådgivere og får lavet analyser/notater.
  • Den nedsatte følgegruppe vil løbende blive orienteret under arbejdet.
  • Forventeligt er dette arbejde færdigt ultimo august 2020.
  • Derefter er der forventeligt en otte ugers offentlig høring september og oktober 2020.
  • Indsigelser fra denne offentlige høring skal derefter behandles af myndighederne.
  • Derefter hvidbog og udtalelse fra myndighederne.
  • Derefter politisk beslutning.

Kilde: By & Havn og Miljøstyrelsen

Der skal transporteres op mod 80 mio. ton jord ud til den nye ø i Øresund, Lynetteholm. Det vil betyde, at 720 lastbiler om dagen eller 72 lastbiler hver time i ti timer i 30 år skal køre frem og tilbage til byggeriet, hvis jorden skal fragtes på det københavnske vejnet.

Det viser Cowi’s forundersøgelse af det kæmpemæssige byggeri, der efter planen skal begynde 2021.

Muligheden for at sejle jord til Lynetteholm er kortvarigt nævnt i samme forundersøgelse.

Nye veje til lastbiler kan nemlig enten betyde massiv trafik gennem beboeres baghave eller lystbådehavnen Lynettens endeligt.

Læs også: Her er vinderen: 219.000 kvm i træ og genbrugsmaterialer

Senest har også overborgmester Frank Jensen (S) i et brev lovet fortvivlede borgere, at han “arbejder for, at der kan findes alternative løsninger,” og at “transport via vandvejen vil naturligvis være til mindst gene.”

By & Havn, der står bag det gigantiske ø-byggeri, har endnu ikke lagt sig fast på, hvordan jorden skal transporteres ud til Lynetteholm. Byudviklingsselskabet har bedt både Cowi og Rambøll om at lave forundersøgelser af trafik- og adgangsforholdene til Lynetteholm, men søtransport fylder som nævnt ikke meget i rådgivernes notater.

Det skyldes, at By & Havn endnu "mangler at indsende væsentlige oplysninger" til rådgiverne, oplyser kommunikationschef, Kristian Wederkinck Olesen, til TV 2 Lorry.

- Der kører lige nu interne sonderinger i huset om, hvordan søtransport af jord til Lynetteholm kan løses. Det drejer sig blandt andet om, hvor jorden skal udskibes fra. Det kan eksempelvis være Nordhavn eller Prøvestenen. De sonderinger kan tage op til et par måneder. Herefter vil vi bede vores rådgivere om at lave mere præcise analyser og beregninger på mulighederne for søtransport, siger Kristian Wederkinck Olesen til TV 2 Lorry.

Læs også: Familieboliger rejser sig af asken ved gammel tobaksfabrik

Han minder dog også om, at der stadig skal køre lastbiler med jord ud til det valgte udskibningssted, hvis jorden skal sejles til Lynetteholm med pram.

- Det er jord, der kommer fra byggepladser i København. I dag kører der allerede op mod 500 lastbiler om dagen ud til depotet i Nordhavn (der i længere tid er blevet fyldt med overskudsjord fra byggerier i København, red.), siger Kristian Wederkinck.

Der venter altså de frustrerede borgere en lang proces, før de får afklaring. I første omgang har By & Havn netop afsluttet en høring, hvor borgere og interessenter har haft mulighed for at give deres bud på, hvordan jorden kan transporteres til Lynetteholm.

Miljøstyrelsen, der nu skal gennemgå materialet, oplyser til TV 2 Lorry, at der er tale om 190 høringssvar på i alt 1500 sider. Et "meget omfattende materiale" siger kontorchef i afdelingen for virksomheder i Miljøstyrelsen Morten Østergaard.

Læs også: Enstemmigt: JFP vinder Grundfos-byggeri

Han og kollegerne skal nu finde ud af, hvad By & Havn skal have særligt for øje, når de skal i gang med miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse, red.) af anlægsfasen.

By & Havn regner med at have miljøkonsekvensrapporten færdig i september 2020. Herefter skal den i høring i otte uger, og indsigelserne herfra skal så behandles af Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.

Samtidig skal Københavns Kommune sikre, at de såkaldte planforhold er på plads. Det vil sige, at der i lokal- og kommuneplaner skal være mulighed for at anlægge nye veje, hvis der altså skal anlægges nye veje til transport af jord.

- Hvis vi så antager, at plangrundlaget i orden, så er der to måder, der kan træffes afgørelse om jorddeponering og adgangsveje. Enten kan Miljøstyrelsen træffe en administrativ afgørelse, eller også bliver afgørelsen truffet som en del af en anlægslov, som Folketinget skal behandle, siger kontorchef Morten Østergaard.

Hold dig opdateret med Building Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ny mand i front hos Velux

NCC underskriver milliardkontrakt på supersygehus

Stålcertificering ramt af kaos

Kunder hos certificeringsorganet Kiwa risikerer at stå med ugyldigt EN1090 certifikat den 9. december.

Forsvarets Ejendomsstyrelse ramt af muligt millionsvindel

Ny direktør hos københavnsk tegnestue

Efter længere tids uenighed: Medstifter og direktør forlader trægrossist

Nyhedsbrev

34.533 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

Skive-entreprenør vinder 1.5000 demensvenlige kvm

Sådan sparer entreprenør 50 ton CO2

Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Her er vinderen: 219.000 kvm i træ og genbrugsmaterialer

Byggecenterkæde i grøn satsning

Familieboliger rejser sig af asken ved gammel tobaksfabrik

Enstemmigt: JFP vinder Grundfos-byggeri

Entreprenører misforstod: Guldborgsund gentager prækvalifikation

Fynske Damixa-job i fare

Enemærke & Petersen skal bygge 500 nye boliger i Køge

Video: Exoskelet testes på nordjysk byggeplads

Her er planerne for Faaborg Havn og By

Million-tvist: Entreprenør indstiller arbejdet på Odense Letbane

Damixa flytter til nyt domicil

Forum-byggeri på Aarhus Universitetshospital er nu i gang

Toppen er nået i Aalborg

Politiet forventer anholdelser efter stillads-ballade på Nørrebro

Bliver til afløseren er på plads – Banedanmarks direktør stopper

Ugens konkurser - uge 48

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Tonsvis af gulvbrædder stjålet - igen

Ugens konkurser - uge 47

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Ny direktør for Rambølls energidivision

Horsens-arkitekt åbner kontor i København

Her samler Region Syddanmark sin data

Ugens konkurser - uge 46

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lønfest i byggeriet fortsætter trods køligere konjunkturer

Ugens konkurser - uge 45

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Udstøbning af 1.300 m2 gulv.

COOL-FIT på BrauBeviale 2019

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

BS FALSE - MONTAGE på Vintervej med Bytømreren

Work smarter not harder

Sådan undgår du de hyppigste fejl med tagterrasser

Salg af industri container løsninger

Venlig Bolig Plus er indflytningsklar

Give Elementer rykker på detail og industri

Undgå statisk elektricitet med en ion luftkniv

Ståltrappe - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

Lemvigh-Müller udvider lejesortiment med Schaeffler INA/FAG

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Fibox tilbyder et fuldt sortiment af services

Ny BIM konsulent hos Symetri

Ny kollektion af møbelgreb

Højskole bygget af BNS vinder arkitekturpris

DAV NORDIC lancerer helt nye støjreducerende løsninger

Kloakmessen 2020 tæt på udsolgt på udstillerside

Hvordan kan vi hacke os ind i en bedre urban fremtid?

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Næste generations modulsystem

Prysmian lagerfører populære krankabler

Send til en kollega

0.224