23948sdkhjf

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 mio. ton jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Oprørte borgere skal vente til slutningen af 2020 for at få svar på, om lastbiler i hobetal vil blive en larmende del af hverdagen på det nordlige Amager de næste mange mange år.

Det viser svar fra By & Havn og Miljøstyrelsen til TV 2 Lorry.

FAKTA: Her er køreplanen

  • Primo december 2019: By & Havn får bestilling fra myndighederne (Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen) på, hvad der skal undersøges i miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse) på baggrund af høringen.
  • Derefter igangsætter By & Havn rådgivere og får lavet analyser/notater.
  • Den nedsatte følgegruppe vil løbende blive orienteret under arbejdet.
  • Forventeligt er dette arbejde færdigt ultimo august 2020.
  • Derefter er der forventeligt en otte ugers offentlig høring september og oktober 2020.
  • Indsigelser fra denne offentlige høring skal derefter behandles af myndighederne.
  • Derefter hvidbog og udtalelse fra myndighederne.
  • Derefter politisk beslutning.

Kilde: By & Havn og Miljøstyrelsen

Der skal transporteres op mod 80 mio. ton jord ud til den nye ø i Øresund, Lynetteholm. Det vil betyde, at 720 lastbiler om dagen eller 72 lastbiler hver time i ti timer i 30 år skal køre frem og tilbage til byggeriet, hvis jorden skal fragtes på det københavnske vejnet.

Det viser Cowi’s forundersøgelse af det kæmpemæssige byggeri, der efter planen skal begynde 2021.

Muligheden for at sejle jord til Lynetteholm er kortvarigt nævnt i samme forundersøgelse.

Nye veje til lastbiler kan nemlig enten betyde massiv trafik gennem beboeres baghave eller lystbådehavnen Lynettens endeligt.

Læs også: C. F. Møller og Rambøll vinder stor campus-opgave i Norge

Senest har også overborgmester Frank Jensen (S) i et brev lovet fortvivlede borgere, at han “arbejder for, at der kan findes alternative løsninger,” og at “transport via vandvejen vil naturligvis være til mindst gene.”

By & Havn, der står bag det gigantiske ø-byggeri, har endnu ikke lagt sig fast på, hvordan jorden skal transporteres ud til Lynetteholm. Byudviklingsselskabet har bedt både Cowi og Rambøll om at lave forundersøgelser af trafik- og adgangsforholdene til Lynetteholm, men søtransport fylder som nævnt ikke meget i rådgivernes notater.

Det skyldes, at By & Havn endnu "mangler at indsende væsentlige oplysninger" til rådgiverne, oplyser kommunikationschef, Kristian Wederkinck Olesen, til TV 2 Lorry.

- Der kører lige nu interne sonderinger i huset om, hvordan søtransport af jord til Lynetteholm kan løses. Det drejer sig blandt andet om, hvor jorden skal udskibes fra. Det kan eksempelvis være Nordhavn eller Prøvestenen. De sonderinger kan tage op til et par måneder. Herefter vil vi bede vores rådgivere om at lave mere præcise analyser og beregninger på mulighederne for søtransport, siger Kristian Wederkinck Olesen til TV 2 Lorry.

Læs også: Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

Han minder dog også om, at der stadig skal køre lastbiler med jord ud til det valgte udskibningssted, hvis jorden skal sejles til Lynetteholm med pram.

- Det er jord, der kommer fra byggepladser i København. I dag kører der allerede op mod 500 lastbiler om dagen ud til depotet i Nordhavn (der i længere tid er blevet fyldt med overskudsjord fra byggerier i København, red.), siger Kristian Wederkinck.

Der venter altså de frustrerede borgere en lang proces, før de får afklaring. I første omgang har By & Havn netop afsluttet en høring, hvor borgere og interessenter har haft mulighed for at give deres bud på, hvordan jorden kan transporteres til Lynetteholm.

Miljøstyrelsen, der nu skal gennemgå materialet, oplyser til TV 2 Lorry, at der er tale om 190 høringssvar på i alt 1500 sider. Et "meget omfattende materiale" siger kontorchef i afdelingen for virksomheder i Miljøstyrelsen Morten Østergaard.

Læs også: Rambøll skal bistå med leveringen af Danmarks tredjestørste bro

Han og kollegerne skal nu finde ud af, hvad By & Havn skal have særligt for øje, når de skal i gang med miljøkonsekvensrapporten (tidligere kaldet VVM-redegørelse, red.) af anlægsfasen.

By & Havn regner med at have miljøkonsekvensrapporten færdig i september 2020. Herefter skal den i høring i otte uger, og indsigelserne herfra skal så behandles af Miljøstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen.

Samtidig skal Københavns Kommune sikre, at de såkaldte planforhold er på plads. Det vil sige, at der i lokal- og kommuneplaner skal være mulighed for at anlægge nye veje, hvis der altså skal anlægges nye veje til transport af jord.

- Hvis vi så antager, at plangrundlaget i orden, så er der to måder, der kan træffes afgørelse om jorddeponering og adgangsveje. Enten kan Miljøstyrelsen træffe en administrativ afgørelse, eller også bliver afgørelsen truffet som en del af en anlægslov, som Folketinget skal behandle, siger kontorchef Morten Østergaard.

Hold dig opdateret med Building Supply DK

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu

Udbud skudt i gang for nyt dampværk

Østjysk entreprenør vinder idrætscenter til 54 millioner

Pihl & Søn afleverer 112 nye lyngbyske hotelværelser

C. F. Møller og Rambøll vinder stor campus-opgave i Norge

MgO-plader udskiftes nu på sygehus efter årelang strid

AAB udbyder fireårig partnerskabsaftale om træbyggeri

Nyhedsbrev

35.068 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mangor & Nagel overtager landskabsarkitekt

Produktiviteten i byggeriet har været faldende siden 70’erne

Et team af forskere fra Aarhus Universitet har for første gang nogensinde koblet 40 års produktivitetsdata i byggeriet med det faktisk udførte arbejde

Fsb skal bygge yderligere 80 ældreboliger på Amager

Nye regler: Betonvirksomheder kan spare 100 mio. kroner om året

Landets betonproducenter bliver fremover undtaget fra kravet om fartskrivere i lastbiler, der transporterer flydende beton

Pensionsselskab køber nyopført boligejendom i Aarhus

Beboelsesejendom på 28 etager på vej i Aarhus

Plus

Efter strategiskifte: Sjællandsk installatør voksede sig større under corona

SIF Gruppen lagde sin strategi om over natten, da coronavirussen ramte landet

Millionstrid kan forsinke sygehusbyggeri

Aarsleff-topchef forlader posten

Uddannelsesinstitution udskriver konkurrence om omdannelse af torv

DTU inviterer kreative teams af arkitekter, landskabsarkitekter, ingeniører og andre til at forme fremtidens Kemitorv på Lyngby Campus

Første spadestik taget til ny Sønderborg-bydel

Plus

Rekordmange unge vil være arkitekter

Lene Espersen kommer med sine bud på, hvorfor 1.224 personer har sat kryds ved arkitektfaget i år

Tekniq Arbejdsgiverne: Lærlingepakke virker

STB Byg skal bygge 88 ungdomsboliger i Valby

Rambøll er valgt som hovedrådgiver på nedrivning af Storstrømsbroen

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Aarhus-højhus på vej i høring

Bravida køber tre nordjyske virksomheder efter corona-standby

Klar til ferie og nye oplevelser i Danmark

Pris på digeprojekt eksploderet - beboere skal punge ud

Kran væltet ned i hospice: - Det er forfærdeligt, at det kan ske

Vejsektorens videncenter får ny chef

Rådgivere vinder millionaftale for Forsvaret

Endnu en person mistænkes for snyd med corona-hjælp

Firma bag hus-printer sætter kronen på værket

Genopretningspakke: Statslig fond på ti milliarder skal understøtte dansk eksport

Penge på plads: Midtjysk svømmecenter til 205 millioner

Kunst for sjov

Afstemning: Dansk Byggeri siger ja til Dansk Industri

Grenaa sundhedshus ombygges

Se alle Medlemmernes egne nyheder

En NOPA påhængsvogn i fødselsdagsgave

Starks hovedkontor frisket op og imprægneret

Du skal da ikke kede dig i din sommerferie!

KAG – rørprofilering der giver sikkerhed

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

Vælg trægulve til dit byggeri og opnå DGNB-point

NOS A/S - din specialist i løfteklør.

PMC Hydraulics ønsker dig en rigtig dejlig sommer

Pettinaroli brugsvandsfordelerrør CC50 - ideel til isolering

Svejsning og smede arbejde = H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Intern Auditor Kvalitet

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Fantastisk flot opbygning med finesser

LED strip i super kvalitet til byggepladser

Special container løsning til souvenirbutik på Grønland

Eliteleverandør til det offentlige

Dispenseringssystem til batteriproduktion og printkort

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Velkommen til Kim Goldenbaum

Smedearbejde udføres af H. Nielssons Maskinfabrik A/S

Tacho uden bøvl!

Gibotech hjælper dig gennem sommeren

Alt i stålwire og tilbehør - Fyns Kran Udstyr A/S

Commissioning i byggeriet

Apollo Klimaanlæg uden udedel - SPAR 20%

Send til en kollega

0.297