23948sdkhjf

Milliardomsætning mangler i rådgiver- og ingeniørvirksomheder

Ordrebogen hos rådgiver- og ingeniørvirksomheder for 3. kvartal er nu ti procentpoint mindre end det vægtede gennemsnit for perioden 2010-2020. Desuden barberes der med 4. kvartal yderligere fem procentpoint af ordrebogen sammenlignet med den normale situation i maj måned. 

Det viser en særmåling, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, har gennemført pr. 15. maj 2020 blandt medlemsvirksomhederne for at afdække dybden af den økonomiske krise, der er fulgt med den nationale corona-lockdown, som blev indledt den 11. marts 2020.

Mere om tallene

Særmålingen er udarbejdet af Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI. Undersøgelsen er gennemført i maj 2020. Virksomheder, der repræsenterer 86 pct. af de ansatte i FRI’s medlemsvirksomheder, har besvaret undersøgelsen.

– Måske lyder ti procentpoint ikke voldsomt, men det er det. Der er tale om en milliardomsætning, som lige nu mangler at komme på plads, udtaler FRI’s adm. direktør Henrik Garver i en pressemeddelelse fra organisationen og fortsætter: 

– Det, vi ved fra tidligere, er, at virksomhederne kom ind i 2020 med en stærk ordrebog. Nu kan vi se, at den er blevet markant tyndere for tredje og fjerde kvartal. Det, der kommer til at ske i første omgang, er, at virksomhederne rykker opgaverne frem for at kunne fastholde produktionen. Men, en fremrykning af opgaver i et omfang, der er så massivt, som det vi må forvente at se, vil skabe et massivt hul i ordrebogen, når vi rammer Q1 2021; med mindre der er sket ét af to ting: enten at hullerne i ordrebogen er begyndt at fyldes med nye opgaver, eller, at virksomhederne er begyndt at tilpasse medarbejderstaben til den nye situation. 

Virksomhederne rammes forskelligt
De nye tal viser også, at at rådgiver- og ingeniørvirksomhederne rammes forskelligt. I 3. kvartal 2020 har 27 pct. af virksomhederne på nuværende tidspunkt en ordrebog, som er bedre end normalt, 46 pct. har en ordrebog, der er værre end normalt, og 1 pct. har en ordrebog, der er meget værre end normalt. 

Tilsvarende viser tallene, at for 1. kvartal 2021 har blot 2 pct. af virksomhederne på nuværende tidspunkt en ordrebog, der er bedre end normalt, 52 pct. har en ordrebog, der er værre end normalt, og 1 pct. har en ordrebog, der er meget værre end normalt. 

Det understreger, at en del virksomheder har ligget rigtigt positioneret i forhold til de opgaver, der er kommet ud, eller at de er kommet ind i 2020 med en ordrebog, der tidligt var fyldt op for hele året. Men 2021 tegner til at blive et udfordrende år.

Selvom Henrik Garver medgiver, at virksomhederne er forskellige og arbejder i forskellige segmenter, lyder det fra FRI-direktøren: 

– Men summen, når vi gør regnebrættet op, er, at der for branchen samlet set er et massivt hul i ordrebogen for 2. halvår. Det kan håndteres ved at flytte opgaver frem. Men kun, hvis hullet fyldes op. Derfor er det ekstremt vigtigt allerede nu, at der politisk bliver set på, hvad der kan gøres for at skabe sikkerhed om opgaver og aktivitet i 2021. Ellers koster det danske arbejdspladser i stor stil i hele værdikæden, og specifikt for mine medlemsvirksomheder vil der være tale om et tab af viden og know-how, hvis medarbejdere og forretningsområder ikke kan fastholdes og udvikles. 

Henrik Garver uddyber, at der med det nye Boligforlig og milliarderne fra Landsbyggefonden til renovering af de almene boliger er sat et vigtigt initiativ i gang. Han efterlyder dog flere initiativer, som både hjælper på den aktuelle krise, og samtidig ruster det danske samfund på lang sigt.

FRI peger på følgende politiske initiativer:

  • Suspendering af det kommunale anlægsloft i 2021 (2020 er på plads)
  • Igangsættelse af infrastrukturprojekter med høj samfundsværdi, og hvor der er politisk enighed, uden om det næste infrastrukturforlig
  • 100 pct. takstfinansiering på klimatilpasningsprojekter
  • Øget fremdrift i naturgenopretningsprojekter
  • Udvidelse af grundvandskortlægningen til at omfatte alle relevante forureningstrusler for vandforsyningerne.

 

Begrænset brug af hjælpepakker
Endelig viser undersøgelsen, at de statslige hjælpepakker til virksomheder ikke er benyttet i noget væsentligt omfang, bortset fra muligheden for udskudt moms, A-skat og AM-bidrag, som er benyttet af 53 pct. af virksomhederne.

Muligheden for kompensation for faste omkostninger er ikke benyttet, men overvejes anvendt af 28 pct. af virksomhederne. Muligheden for lønkompensation er ikke benyttet, og blot 1 pct. af virksomhederne overvejer at benytte denne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125