Firma taget i underbetaling og falske underskrifter på Storstrømsbroen
Opdateret 24.03.2022: Det fremgik tidligere, at Tecnoscavi er italiensk. Det er ikke tilfældet.
Efter fire år med sager om korruption, kæmpeunderskud og årelange forsinkelser på byggeriet af Danmarks tredjestørste bro, Storstrømsbroen, ser den første store sag om løndumping nu dagens lys.
Det skriver Fagbladet 3F.
Det er firmaet Tecnoscavi, der er blevet taget i underbetaling af 22 rumænske bygningsarbejdere.
I en kendelse fra voldgiftsretten bliver entreprenørfirmaet pålagt at betale 935.000 kr. for snyd med løn, feriepenge og pension.
Syv af de rumænske bygningsarbejdere, der er medlem af fagforeningen 3F, er blevet snydt for mellem 36.000 og 85.000 kr.
– Vi har haft mistanke om løndumping på Storstrømsbroen gennem længere tid, og det her er et bevis på, at der ikke er orden i sagerne. Vi ved også, at der i den kommende tid vil komme endnu mere udenlandsk arbejdskraft på projektet, fordi hovedentreprenøren er langt bagud med produktionen, så vi forventer, at der vil komme flere af den her slags sager, siger Michael Severinsen, konsulent i 3F Byggegruppen, som har ført sagen ved voldgiftsretten.
Dommeren i sagen lægger også vægt på, at ledelsen i Tecnoscavi har forsøgt at dække over underbetalingen med fabrikerede dokumenter og falske underskrifter.
Skulle tilbagebetale løn
Tecnoscavi kom til Danmark med et hold rumænske bygningsarbejdere i starten af 2020 og begyndte kort efter at arbejde på den nye, fire kilometer lange Storstrømsbro, som skal forbinde Sjælland og Falster.
Allerede i april 2021 var der mistanke om, at de ansatte i Tecnoscavi løbende skulle tilbagebetale en del af deres løn til ledelsen i firmaet.
Det fik dengang Vejdirektoratet, der er bygherre på det offentlige milliardprojekt, til at kræve, at Tecnoscavi blev smidt på porten.
Herefter overtog den italienske hovedentreprenør på byggeriet – Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV) – de fleste af medarbejderne fra Tecnoscavi.
Ifølge 3F-konsulent Michael Severinsen var der mange tegn på, at de rumænske bygningsarbejdere skulle betale løn tilbage til firmaet, men det var svært at bevise.
– Medarbejderne har meget tydeligt fortalt, hvordan der var lavet en mundtlig aftale om lønnen hjemme i Rumænien, og alt, hvad de tjente i Danmark ud over den aftalte løn, skulle de betale tilbage til ledelsen, siger han.
Der var dokumentation for, at de ansatte havde hævet større kontantbeløb og lavet bankoverførsler til en chef i Tecnoscavi, men ifølge firmaet var der tale om tilbagebetaling af lån, og dommeren i voldgiftssagen mente ikke, at den forklaring fuldstændig kunne afvises.
Til gengæld fastslog dommeren, at der var tilstrækkeligt med beviser for, at ledelsen i Tecnoscavi uberettiget havde indkrævet mere end 22.000 kr. fra fire medarbejdere, som havde fået pengene tilbage som overskydende skat.
Direkte tone fra Vejdirektoratet
Det er det italienske selskab Itinera, der fører an i konsortiet SBJV og dermed står for byggeriet af Storstrømsbroen.
Italienernes danske pressetalsmand, Christian Lemvigh, understreger, at hverken Itinera eller SBJV har været en del af voldgiftssagen mod underentreprenøren Tecnoscavi.
– Sagen er beklagelig. Vi kan ikke kommentere på den konkrete sag, da vi ikke har været en del af den, men alle SBJV’s underleverandører har pligt til at overholde de danske løn- og ansættelsesvilkår, lyder det i et skriftligt svar fra pressetalsmanden.
– SBJV kontrollerer løbende vores underleverandører for at sikre, at de overholder kravene. Tvisten mellem Tecnoscavi og 3F viser, at der kan opstå uklarheder eller uoverensstemmelser på trods af kontrolsystemet, lyder det videre.
Christian Lemvigh lægger vægt på, at der indtil nu kun har været få sager, der er endt i voldgiftssager eller i Arbejdsretten, men kan ikke garantere, at der ikke kommer flere sager om underbetaling blandt SBJV’s underentreprenører.
Hos bygherren Vejdirektoratet er tonen noget mere direkte:
– Det er godt, at der er kommet en afgørelse på sagen, for i Vejdirektoratet tager vi skarpt afstand til de ulovlige aktiviteter, som Tecnoscavi stod bag, siger anlægsdirektør Erik Stoklund Larsen.
Fagbladet 3F har forsøgt at få en kommentar fra Tecnoscavi.
Forsidefoto: Colourbox