23948sdkhjf

Ny type p-hus ser dagens lys i Danmark

I august indleder C.G. Jensen byggeriet af et nyt p-hus på Teglholmen i København. Her introduceres et tyskudviklet koncept med konstruktioner af stål uden brandisolering.
Der står allerede flere end 500 af slagsen rundt om i Europa, men når et nyt p-hus i november står færdigt som en del af boligprojektet Bolværket på Teglholmen i København, er det første gang, at dette byggeprincip finder anvendelse på dansk jord.

Ifølge Ove B. Petersen, direktør i firmaet P-Plan, der projekterer parkeringsprojekter i hele Skandinavien, giver konceptet helt nye muligheder for parkering, blandt andet i København, hvor mangel på p-pladser er et kendt problem.

- Den nye type p-huse koster mindre end traditionelle p-huse i beton, blandt andet på grund af mindre materialeforbrug, en enklere byggeform og en effektiv proces, som gør det muligt at opføre cirka 100 p-pladser om måneden, siger han.

Gennemtestet system
Konceptet med bærende stålkonstruktioner, der ikke er isolerede, er nyt på det danske marked, hvor kravene til konstruktioners bæreevne ved brand er skrappe, og hvor man derfor ofte har fravalgt stål, fordi det både er dyrt og besværligt at isolere det.

Men nu har DBI (Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut) dokumenteret, hvordan konstruktioner opført i stål kan stå alene – altså uden brandisolering – samtidig med, at de lever op til myndighedernes krav. Det sker blandt andet ved et byggeprincip, hvor mindst 30 procent af facaden er åben ud til det fri, så varmen kan slippe ud.

Københavns Kommune har som den første i Danmark godkendt DBI’s brandstrategi for det nye p-koncept.

- Vores opgave har været at sandsynliggøre, at det modulsystem, som parkeringshuset bygger på, kan modstå brand i biler, uden at det har indvirkning på bygningens stabilitet. Derfor har vi blandt andet gransket en række tyske og franske prøvningsresultater og vurderet dem statistisk. Her kan vi se, at hvis mindst 30 procent af facaden er åben, så holder de bærende konstruktioner til, at bilerne kan udbrænde uden svigt i de bærende systemer, forklarer Ib Bertelsen, direktør i DBI.

DBI har udarbejdet brandstrategien for tyske Goldbeck, der producerer moduler til p-husene, og for det danske firma, P-Plan, der har projekteret p-huset på Teglholmen og har ført det nye koncept til Danmark. I arbejdet med brandstrategien har DBI blandt andet selv overværet prøvning i fuld skala i Tyskland og har i argumentationen desuden lagt vægt på en reel brand i 2011. Her udbrændte 70 biler hos Mercedes i Sindelfingen i et p-hus med ikke isolerede stålkonstruktioner, som holdt, selv om det tog otte timer at slukke branden.

FAKTA
Det nye p-hus er en del af boligprojektet Bolværket på Teglholmen i København og får plads til 246 biler. Det opføres i perioden august-november 2013.

P-huset er det første i Danmark, der opføres i stål uden brandisolering og uden sprinkling. Det sker på baggrund af et byggeprincip, hvor mindst 30 procent af facaden er åben. Ud over præfabrikerede stålmoduler omfatter systemet parkeringsdæk i form af tynde betonelementer. Med en frihøjde på 2,1 meter kan etagehøjder begrænses til 2,75 meter. Facaden beklædes med 3 millimeter natureloxeret aluminium.

P-huset projekteres af firmaet P-Plan og bliver opført af C.G. Jensen med levering fra tyske Goldbeck. Bygherre er Sjælsø Gruppen og Pensam. Arkitekt er Arkitema, mens Orbicon er rådgivende ingeniør. DBI (Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut) har udarbejdet brandstrategien, der er godkendt af Københavns Kommune.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125