23948sdkhjf

Voldgift: Spansk hovedentreprenør tager bladet fra munden i letbanestrid

Odense Letbane er det eneste selskab i verden, der har uddeler dagbøder i millionklassen for COVID-19-relaterede forsinkelser, hævder letbaneentreprenøren blandt andet

I sidste måned kom det frem, at den spanske hovedentreprenør på Odense Letbane, Comsa, ville rejse en voldgiftssag mod Odense Letbane P/S for at få betaling for ekstraarbejde udført på den odenseanske letbane.

Comsa har været tavs om denne seneste udvikling i den langvarige tvist om letbanen. Indtil nu.

Entreprenøren kommer med egen udlægning af forløbet i en skriftlig meddelelse. Heri bekræfter Comsa også, at selskabet den 12. maj meddelte Odense Letbane, at der er indledt en voldgiftssag mod letbaneselskabet.

Voldgiftssagen betegnes som ”en direkte konsekvens af Odense Letbanes annoncering af dagbøder i forbindelse med forsinkelser i projektleverancen som følge af blandt andet COVID-19”.

Trækket sker efter, at man – ifølge det spanske selskab – har ”forsøgt stort set alt for at nå en mindelig løsning”.

– Odense Letbane er det eneste selskab i verden, der har pålagt os dagbøder i millionklassen for COVID-19-relaterede forsinkelser, så vi har ikke set anden udvej, end at reagere med en voldgiftssag, siger Ramiro Díez, der har titel af Project Director hos Comsa, i meddelelsen.

– Vi håber at finde en løsning med Odense Letbane og er klar til at vende tilbage til forhandlingsbordet når som helst, tilføjer han.

Om sagen og forløbet lyder det også fra Comsa, at letbanen løbende er blevet orienteret om ekstraarbejder som følge af blandt andet COVID-19-forsinkelserne. Kravene er løbende blevet dokumenteret og begrundet. Entreprenøren bedyrer også, at firmaet folk er fortsat på projektet, selvom Odense Letbane har tilbageholdt betaling for ekstraarbejder.

Støj på linjen

Støjproblemer med letbanen efter ibrugtagning har – som tidligere omtalt – får letbanefolkene til at udføre kontrolmålinger, som viser et andet billede af støjniveauet, end de af Comsa overleverede måleresultater.

Fra entreprenøren lyder det nu, at man anerkender, at der siden ibrugtagningen af letbanen er blevet konstateret udfordringer med støj og vibrationer. Men så sendes aben tilbage til letbanen.

”Trods utallige opfordringer fra Comsa, har Odense Letbane desværre ikke igangsat de nødvendige tiltag for at afdække de konkrete årsager til problemerne – og dermed heller ikke hvordan de kan løses og af hvem. Comsa vil dog understrege at letbanen er blevet leveret og accepteret af Odense Letbane,” skriver selskabet således.

Og der peges i flere retninger:

”Comsa er blot én af mange entreprenører, der har været involveret i letbaneprojektet med hensyn til forberedende arbejde, levering af rullende materiel, drift og vedligeholdelse af sporvognen,” skriver Comsa således også.

Ukendt krav

Da det i maj kom frem, at Comsa ville indlede voldgiftssagen, var der forlydende om krav i omegnen af 300 mio. kr. 

Bestyrelsesformand for Odense Letbane, Jesper Rasmussen, ville dengang ikke bekræfte et konkret tal med sagde dog til fyens.dk:

- Jeg kan bekræfte, at forskellen mellem os var trecifret.

Heller ikke nu kommer Comsa ind på størrelsen af kravet rettet mod Odense Letbane.

Redaktionen arbejder på en kommentar fra Odense Letbane til Comsas kritik.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156