Bytorv i det centrale Aarhus skal gennemgå større forvandling
Vesterbro Torv i det centrale Aarhus er i dag et miskmask af et bytorv, forretninger og tæt trafik.
Men nu er Teknik og Miljø klar med et endeligt forslag, der skal forvandle torvet til et grønnere og mere levende torv et af slagsen, og som i højere grad skal være til gavn for cyklister og bustrafik.
Projektet indebærer blandt andet en forbedret cykelforbindelse og forbedrede busruter, som på sigt skal gøre det til et mere indbydende byrum.
- Forslaget til torvet samler i ét flot arkitektonisk greb mange af de drømme for torvet, tilgængelighed og behovet for at håndtere stigende mængde regnvand, busser og cyklister. Desuden ønskede vi at bevare træerne og genbruge belægningen, siger stadsarkitekt i Aarhus, Anne Mette Boye, i en pressemeddelelse.
Historisk set har Vesterbro Torv gennemgået flere forvandlinger – fra losseplads til kvægtorv til sin nuværende funktion som parkeringsplads og trafikalt omdrejningspunkt. Nu skal det være et stort sammenhængende grønt torv, der følger terrænet i tre terrasser.
I den ene ende skal der skabes plads til ophold, fællesspisning, marked og aktiviteter, mens midterområdet, som ses på ovenstående billede, skal have plads til gående, vand, træer og ophold.
Den anden ende af torvet skal lette bus- og cykeltrafikken.
- Det er ikke nogen lynoperation, som vi laver, hvor alt står færdigt efter få dage, siger Morten Skou Nicolaisen, afdelingsleder i Teknik og Miljø, i pressemeddelelsen.
Han tilføjer:
- Mange trafikanter kommer til at skulle ændre vaner, men vi kan allerede nu se at de ændringer, der er foretaget i området herunder busslusen ved torvets ændring har vundet indpas hos trafikanterne.
Omdannelsen af Vesterbro Torv blev besluttet af et flertal af Aarhus Byråd i 2018 som en del af den samlede mobilitetsplan for Aarhus Midtby.
Byrådet forventes at tage stilling til forslaget senere på året, mens den fulde transformation ventes gennemført i 2026.