23948sdkhjf

Tunge aktører er med: Hvordan forbedrer vi bæredygtigheden ved ny infrastruktur?

Aarsleff, MT Højgaard samt Cowi og Rambøll er blandt de markante branchenavne i en ekspertgruppe, der skal pege på initiativer til ny infrastruktur. Målet er en lavere klima- og miljøpåvirkning

Undersøgelser af en mulig ringvej øst om København bliver springbræt for tiltag, som kan forbedre bæredygtigheden ved ny infrastruktur.

Sund & Bælt har således nedsat en ekspertgruppe som led i miljøkonsekvensvurderingen af den såkaldte Østlig Ringvej, der via en sænketunnel langs Amagers østkyst skal lede den tunge trafik uden om København.

I gruppen finder man branchenavne som Aarsleff, MT Højgaard samt Cowi og Rambøll, foruden en række andre miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

- Eksperterne har peget på løsninger og perspektiver, som vi nu skal til at dykke mere ned i. Det kan være med til at sætte nye standarder for bæredygtige løsninger i etableringen af infrastruktur, siger Christina Berlin, miljø- og myndighedsdirektør i Sund & Bælt, i en pressemeddelelse.

Der er identificeret i alt 40 initiativer. De spænder fra minimering af miljøpåvirkninger under anlægsarbejdet, fremme af biodiversitet og naturudvikling på land og i havet, samt reducering af CO2-emissioner fra marine anlægsarbejder, beton og armeringsstål.

Sund & Bælt vil nu arbejde videre med initiativerne i samarbejde med organisationerne Cowi-Arup Joint Venture, Habitats, Cowi og WSP.

Ser på Amagers østkyst

På listen over initiativerne er løsningsforslag til etablering af strandenge og indsatser, der fremmer biodiversiteten på kystskråninger på dele af Amagers østkyst.

Initiativet om reducering af CO2-emissioner fra de marine anlægsarbejder fokuserer især på at reducere brugen af fossile drivmidler til uddybningsfartøjer, slæbebåde, pramme med videre.

Et andet initiativ sigter mod at begrænse forbruget af traditionelle byggematerialer som beton og stål og større anvendelse af grønnere materialer med lavere CO2-udledninger.

Innovationsgruppernes deltagere:

  • Danmarks Naturfredningsforening
  • Dansk Industri
  • Tænketanken Hav
  • WWF
  • Syddansk Universitet
  • Aalborg Universitet
  • Aarhus Universitet
  • Danmarks Tekniske Universitet
  • Danfoss
  • Aarsleff
  • Cowi
  • Rambøll
  • Marint Kunskaps-center Malmø
  • Concito
  • Aalborg Portland
  • MT Højgaard Danmark
  • Force Technology
  • Heliac
  • Mash Makes
  • NCC
  • CG Jensen
  • Rohde Nielsen
  • Visblue
  • European Energy
  • Celsa DK
  • Emcon
  • TI
  • Pelcon Materials & Testing
  • Schønherr Arkitekter
  • Det danske Hedeselskab
  • SLA Arkitekter

Kilde: Sund & Bælt

Aarsleff undersøger

En miljøkonsekvensrapport af en ny Østlig Ringvej, der løber langs Amagers Østkyst og forbinder Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd, var del af aftalen om Infrastrukturplan 2035, der blev vedtaget i Folketinget i 2021.

Forundersøgelser af linjeføringen viser blandt andet, at en sænketunnel langs Amagers østkyst kan reducere generne i anlægsfasen, ligesom miljøpåvirkningen er mindre end ved nogle af de alternative linjeføringer, der også blev undersøgt. 

For et år siden vandt Per Aarsleff A/S en kontrakt om de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af projektet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109