23948sdkhjf

Northvolt fortsætter byggeri af ny tysk gigafabrik trods akutte problemer

Den svenske batterikoncern venter bevidst med at gøre brug af tyske tilskud på omregnet syv. mia. kr., indtil en reorganisering af koncernen er på plads

Den kriseramte svenske batteriproducent Northvolt, der gennem længere tid har haft store økonomiske problemer og senest har søgt om konkursbeskyttelse i USA, fortsætter med at bygge en kæmpe fabrik ved Heide syd for den dansk-tyske grænse, skriver Flensborg Avis.

Nortvolt, der producerer batterier til elbiler, har planer om at investere mere end 33 milliarder kr. i den nye fabrik. 

Den ligger knap 100 kilometer syd for den dansk-tyske grænse på den slesvig-holstenske vestkyst, og Northvolt forventer at skabe 3000 arbejdspladser på selve fabrikken og ikke færre end 8800 følgejobs i regionen. 

Blandt investorerne i den svenske koncern er de danske pensionsselskaber ATP, PFA Pension og Danica.

Milliard-projekt

"Northvolt-Germany"-projektet i Slesvig-Holsten støttes af både offentlige og regionale tyske tilskud på omregnet næsten syv mia. kr., hvoraf den ene mia. alene kommer fra Slesvig-Holsten. Selskabet har dog allerede meddelt, at man ikke vil gøre brug af de tyske tilskud på sammenlagt syv mia. kr., før en eventuel reorganisering efter konkursbeskyttelsen er på plads, skriver Flensborg Avis.

Byggeriet af gigafabrikken blev påbegyndt i marts i år, og oprindelig var det planen at starte produktionen af batterier i 2026. På trods af de seneste måneders uro forlyder det nu, at byggeriet fortsætter, men at produktionen tidligst ventes at komme i gang i 2027. 

Øverste chef trækker sig 

Fredag kom det frem, at selskabets øverste chef, Peter Carlsson, har trukket sig for at give plads til en ny administrerende direktør, der skal gennemføre den forventede reorganisering i løbet af første kvartal 2025.

Peter Carlsson, der i sin tid var med til at grundlægge Northvolt, fortsætter dog som medlem af selskabets bestyrelse og som seniorrådgiver i virksomheden.

Planlægningen af gigafabrikken i Heide har varet længe - dels fordi der var usikkerhed om den nøjagtige beliggenhed, og dels fordi der er store logistiske udfordringer med transporten af batterier på både landevej og skinner på den slesvig-holstenske vestkyst, skriver Flensborg Avis.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095