23948sdkhjf

Specialistmangel udskyder ombygning af Slagelse Station

Banedanmark rykker ombygningen af Slagelse Station fra i år til næste år for at sikre, at hele ombygningen – inklusiv sikringsarbejder – kan gennemføres i ét hug. Det skriver Banedanmark på sin hjemmeside. 

Den omfattende ombygning og fornyelse af Slagelse Station er tænkt sammen med det nye campusbyggeri, som Professionshøjskolen Absalon står for. 

– Vi er klar over, at udskydelsen får konsekvenser for Slagelse Kommune og Professionshøjskolen Absalon, som er i gang med nogle byggeprojekter, der hænger tæt sammen med stationsprojektet. Det er yderst beklageligt, og det er noget, der har været med i vores overvejelser. Vi har imidlertid vurderet, at det ville være værre, hvis vi satte gang i et projekt, som så ikke kunne gøres færdigt til tiden, fordi vi ikke kan gå på kompromis med sikkerheden, siger områdechef Annette Justesen Bech i pressemeddelelsen. 

Fakta: Det skal laves på Slagelse Station

18 sporskifter skal fornyes og de resterende skal fjernes
Spor 1 og 4 skal forlænges ca. 350 meter
5 km. nye skinner og ca. 7000 nye sveller
7 km. ny sporkasse og 2 km. ballastrensning
Nyt afvandingssystem på hele stationen
Alle signaler flyttes på nær 3 stk.
Fornyelse af perron ved spor 2-5
Sænkning af forsyningsledning ved SK Forsyning
140 meter spunsvæg til forlængelse af spor 4
2 nye B-spor
Fjernelse af gammelt standeranlæg
Afledte kørelednings- og sikringsarbejde

Stationsprojektet i Slagelse er et af mange anlægsprojekter, Banedanmark gennemfører disse år. De mange jernbaneprojekter kan ikke gennemføres, uden at der bliver foretaget en validering, hvor en sikringsteknisk specialist (en validator) gennemgår og godkender ethvert arbejde og enhver ændring i jernbanens mange sikringsanlæg og komponenter. Valideringen er helt afgørende for, at Banedanmark, som er ansvarlig for jernbanesikkerheden, kan garantere for, at alt lever op til de nødvendige krav og standarder. 

– En del af arbejdet på Slagelse Station er, at sikringsanlægget bygges om, men der mangler validatorer til at udføre opgaven. Derfor har vi desværre måttet beslutte at udskyde opgaven til næste år, siger områdechef Annette Justesen Bech fra Banedanmark i pressemeddelelse. 

Mangler eksperter i anlæg som er på vej ud
Den type validatorer, som der er mangel på, er signaltekniske eksperter, der er specialiseret i de gamle sikringsanlæg. Disse anlæg bliver frem imod 2030 udfaset og afløst af det nye digitale signalsystem - og dette er også forklaringen på, at der er mangel på denne type validatorer. Der er nemlig ikke mange, der ønsker at uddanne sig til en ekspertise, som der snart ikke længere er brug for. 

– Det er et dilemma, vi har i forbindelse med mange af vores projekter i disse år. Vi gennemfører en historisk stor udbygning og modernisering af jernbanen i Danmark, og derfor har vi et kæmpestort behov for validering - men samtidig er der ret få validatorer på markedet, som kender de gamle sikringsanlæg, så vi skal hele tiden tilpasse vores projekter efter, hvornår vi kan få valideret arbejderne, forklarer Annette Justesen Bech. 

Banedanmark og rådgivermarkedet har iværksat forskellige tiltag for at få uddannet flere validatorer - men det tager tid og løser derfor ikke problemet her og nu.

I den kommende tid vil Banedanmark udarbejde en ny tidsplan for den omfattende ombygning og fornyelse af Slagelse Station i 2021.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062