23948sdkhjf

Klar til ekspansion: HTH og Uno Form vil indtage Europa

Som resten af landets køkkenproducenter har koncernen Nobia, der står bag HTH, Uno Form og Invita, nydt godt af den pandemifremkaldte renoveringslyst, og kursen er sat mod et rekordår.  

Nu skrues der imidlertid yderligere op for vækstambitionerne med en international ekspansionsplan, og her bliver HTH og Uno Form spydspids, når blikket i første omgang rettes mod Tyskland.  

Det fortæller Jesper Gylling Olsen, der siden juli har haft titlen Director Nobia International Brands. 

– Vi kigger mod Tyskland, Holland og Belgien i nævnte rækkefølge, og vi starter i Hamborg, hvor vi påtænker at åbne et par butikker i løbet af 2021, lyder det.  

Et match på flere parametre 

Ifølge Jesper Gylling Olsen er det nordtyske marked det optimale sted at starte den ekspansion, der skal få HTH og Uno Form på lystavlen hos de europæiske køkkenkunder. 

– Først og fremmest fordi vi mener, varemærkerne HTH, og i forlængelse heraf Uno Form, er et godt match på det tyske marked i forhold til både købekraft, visse steder i Hamborg i særdeleshed, og også i forhold til den adfærd, både private og erhverskunder har, forklarer han og peger på, at der desuden er et godt geografisk udgangspunkt fra produktionen i Ølgod.   

Og det bliver da heller ikke køkkenproducentens første favntag med naboen mod syd.  

– Vi har tidligere været på det tyske marked gennem vores samarbejde med et af Danmarks store typehusfirmaer, men da de lukkede deres tyske aktiviteter ned, gjorde vi det samme. På baggrund af den erfaring fandt vi, at det tyske marked krævede en større indsats fra os, og gennem det sidste halvandet år har vi foretaget analyser og undersøgelser, der har ledt til det, vi nu sætter i gang, forklarer Jesper Gylling Olsen.  

Starter med privatkunderne 

Mens hovedparten af køkkenkæmpens omsætning i det skandinaviske hentes på erhvervskunderne, bliver det et andet sted, man starter, når turen går mod syd.  

– Strategien er som udgangspunkt at fokusere indledningsvist på Hamborg City, hvor vi har fokus på B2C-markedet til en start, fortæller Jesper Gylling Olsen, ifølge hvem tilgangen bygger på erfaring fra tidligere markedsindtog.  

– Selvom B2B er vores klare hovedmarked, har vi god erfaring med de første år at opbygge en forretning på baggrund af B2C og derigennem sikre os de rigtige kompetencer og placeringer, forklarer direktøren, der ser to klare fordele ved den strategi.  

– Det hænger selvfølgelig sammen med, at vi også er nødt til at markedsføre os kraftigt på et helt nyt marked, og når man retter det mod privatkunderne, sikrer det for det første kendskabsgraden og for det andet et kundeflow i butikkerne. Når det er på plads, er det klart, at vi også bliver mere relevante for en B2B-partner, lyder det.  

Tre cirkler i samspil  

Jesper Gylling Olsen er ikke meget for at sætte måltal på den internationale satsning. Der er på nuværende tidspunkt ikke fastlagt individuelle KPI’er for de nye markeder, fortæller direktøren, der dog ikke er i tvivl om, hvad succeskriterierne i første omgang bliver. 

– For nuværende er det, at vi finder de dygtigste franchisetagere til at drive forretningerne, og at vi får sikret os de rigtige lokationer.  Man kan sige, at det er de to vigtigste parametre for succes, man har i de to cirkler, forklarer han og bringer dernæst en tredje cirkel i spil.  

– Det er den, der rummer vores koncept med produktudvikling og en stærk marketingsorganisation, og når de tre cirkler spiller sammen, er det, vi ser resultater, der betyder, vi kan være mere ambitiøse og stile endnu højere.  

Og ambitionerne er ikke kun rettet mod nye markeder. Forventningen er, at det kommende år også byder på nye butikker på mere velkendt grund.  

– Når vi ser på tværs af alle markeder, ser vi ind i et 2021, hvor det er realistisk, at vi åbner mellem fem og ti nye butikker, lyder vurderingen fra Jesper Gylling Olsen.  

 

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.25