23948sdkhjf

Vil befri København for utallige lastbiler: Trio vil sejle jorden til Lynetteholm

Det har vakt stor furore, at det lige nu planlægges, at 700 lastbilkørsler hver dag i op mod 30 år skal gennem København for at anlægge den kunstige halvø Lynetteholm. 

Men nu tilbyder tre industrikæmper at tage toppen af lastbilernes støv- og støjgener. 

Det Mærsk-ejede slæbebådsfirma Svitzer, jordhåndteringsfirmaet Norrecco og energiselskabet Vattenfall har sendt et fælles høringssvar, hvor de foreslår en plan for, hvordan halvdelen af jorden i stedet kan blive sejlet til Lynetteholm fra et jordrensningsanlæg ved Avedøre Holme. 

Det skriver TV2 Lorry

– Vi tager en stor del af de lastbiler, der ellers skulle køre igennem København, og så kører vi dem til Avedøre Holme i stedet for. Så læsser vi lastbilernes jord på pramme, og så sejler vi den hele vejen rundt om Amager og ud til Lynetteholm, hvor vi så dumper jorden, der hvor den skal bruges til opfyld, siger adm. direktør i slæbebådsfirmaet Svitzer, Kasper Friis Nilaus til TV 2 Lorry

Det estimeres, at der dagligt skal køre 350 lastbiler med jordlæs til Lynetteholm, som altså frem og tilbage bliver til 700 lastbilture. Hvis den halvdel af jordlæssene, der ligger nærmest Avedøre Holme fremover skal køre dertil, så slipper det centrale København for trafik, som ifølge de tre firmaer give en årlig CO2-reduktion på mellem 290 og 400 ton. 

International aftale står i vejen for splitpramme-planen 

En af grundpillerne i Svitzer, Norrecco og Vattenfalls planer om at sejle jorden til Lynetteholm er, at man bruger en splitpram, der kan åbne bunden, så jorden kan blive losset direkte på det sted, hvor den skal ligge. 

Men ifølge By & Havn, der står for byggeriet af Lynetteholmen, gør Østersøkonventionen fra 1974 det svært at bruge splitpramme til opfyldning af Lynetteholm. Østersøkonventionen er en international aftale mellem Østersølandene, som har til formål at forbedre havmiljøet i Østersøen, og aftalen indeholder derfor regler om, at man som udgangspunkt ikke må dumpe ting direkte i havet. 

- Det, der er problemet, er, at de foreslår en løsning, hvor der er en pram, som åbner bunden og bare dumper forurenet jord direkte ned på havbunden, og det, mener vi, ikke er i overensstemmelse med Østersøkonventionen, siger Anne Skovbro, adm. direktør i By & Havn. 

De tre firmaers plan om at sejle jorden til Lynetteholm forudsætter, at man kan sejle ind på området med en pram. Men By & Havn planlægger at bygge en spunsvæg rundt om hele området for den kommende ø, så Lynetteholm er lukket af, før jordopfyldningen kan begynde. 

Trods den store udfordring med pramløsning, kan By & Havn godt se potentialet i den og vil derfor sende løsningsforslaget til Miljøministeriet, så deres jurister kan vurdere, om man på nogen måde kan finde et smuthul i Østersøkonventionen. 

Den nyligt offentliggjorte miljøkonsekvensrapport for anlægsprojektet Lynetteholm er i høring indtil den 14. februar. Indtil videre er der indløbet 837 høringssvar, hvoraf mange er særdeles kritiske over for det enorme anlægsprojekt.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125