23948sdkhjf

Interessen er stor – nu kommer 140.000 kvm centralt i København i udbud

Interessen for at udvikle det gamle areal mellem Vesterbro, Kgs. Enghave og Teglholmen, som et knudepunkt for togdriften ind og ud af hovedstaden, til den nye bydel Jernbanebyen har været stor, allerede før planerne begyndt at få form for et års tid siden. 

I løbet af de seneste par år har en lang række investorer og udviklere således henvendt sig direkte til Freja Ejendomme, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

– Jeg vil tro at vi har fået 30-40 henvendelser fra seriøse aktører, inden for de seneste 12-18 måneder, hvoraf nogen ønsker at købe det hele og andre har forespurgt på mindre byggefelter, fortæller Carsten Rasmussen, direktør i Freja Ejendomme.

En samlet grund 

Det samlede byudviklingsområde i Jernbanebyen udgør omkring 365.000 kvm. hvoraf Freja Ejendomme ejer cirka 20 pct. og DSB Ejendomsudvikling de øvrige 80 pct. 

Nu udbydes et areal med bygeretter i niveauet 120.000 – 140.000 kvm fordelt på cirka 70 pct. boliger og 30 pct. erhverv af mæglerfirmaet Cushman & Wakefield - Red på vegne af Freja Ejendomme. 

Udbuddet af den samlede grund er valgt på baggrund af en møderække, som Freja Ejendomme og Red har holdt med flere af de interesserede investorerne med henblik på at afklare hvilken type og størrelse projekter de enkelte aktører efterspurgte. 

– Vores møderække gav et klart billede af, at investorerne deler grundejernes ambitiøse visioner for Københavns nye bydel og at mange investorer derfor primært havde interesse i et samarbejde omkring udvikling af hele Frejas område og dermed sikre diversitet i funktioner og størrelser af de enkelte enheder, fortæller Nicholas Thurø, Managing Partner i Red, i pressemeddelelsen.  

Helhedsplan under udarbejdelse 

Med udgangspunkt i ’Kommuneplan 2019’ afvikler grundejerne i øjeblikket en arkitektkonkurrence om en helhedsplan for Jernbanebyen i form af et parallelopdrag mellem fem tværfaglige arkitektteams. 

Helhedsplanen skal fastlægge de overordnede strukturer og anvendelsesmuligheder for området, hvilket senere vil blive konkretiseret i en eller flere lokalplaner. Helhedsplanen vil blandt andet muliggøre nyt byggeri og transformation af en del af de eksisterende bygninger, samt udlægning af 9-12 ha grønne arealer i den samlede Jernbanebyen. Samtidig skal bydelen være et fyrtårn for nye byområder i forhold til bæredygtighed byudvikling.

– Den fremtidige helhedsplan kommer til at tage udgangspunkt i de mange input vi forventer at få fra arkitektkonkurrencen der snart afsluttes, samt den tætte dialog vi løbende har haft med blandt andet lokale foreninger og aktører, siger Carsten Rasmussen og fortsætter:

– Uagtet at én investor kan komme til at udvikle en stor del af Jernbanebyen, så kan vi godt forvente, at bydelen får differentierede kvarterer med forskellige kvaliteter, ejerskaber og identiteter.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172