23948sdkhjf

Ny udbudsmodel får mange små entreprenører på banen – flere skal byde branchegiganter op til dans

Udbudsmaterialet til små og mellemstore entreprenørvirksomheder er blevet skåret ned til et minimum, så det nu er blevet nemmere for også mindre leverandører over hele landet at byde ind på Vejdirektoratets anlægsopgaver.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Blandt det store antal bygge- og anlægsprojekter, Vejdirektoratet hvert år lægger på udbudsportalen, er der ofte et udbudsmateriale på flere hundrede sider, som skal nærstuderes. Og det kan være dyrt og ressourcekrævende, hvis man er en mindre entreprenør med et stramt budget og få ansatte.

Derfor udarbejdede Vejdirektoratet i april 2021 en ny model for, hvordan man laver udbudsmateriale på mindre opgaver. Og det har medført, at flere mindre virksomheder byder på opgaver, som tidligere kun var på radaren for de store spillere i branchen.

– Vi har nu kørt med den nye model i halvandet år og har allerede fået 25 leverandører med ombord, fortæller områdechef Ulla Konnerup, Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen i fortsætter:

– Mange af dem er små entreprenører, som vi ikke har hørt fra før. Det er en meget positiv udvikling, men vi vil rigtig gerne have endnu flere med, for vi oplever af og til at stå med et udbud, hvor der kun er en enkelt leverandør, der byder. Og så er det tidskrævende, hvis anlægsbudgettet ikke holder, og vi må starte forfra med et nyt udbud.

Fakta om den nye udbudsform:

Det nye udbud fra Vejdirektoratet integrerer to typer udbud, som allerede er kendte:

  • DIS-udbudsformen (dynamisk indkøbssystem) er en opgavetype, som oprindeligt kun var tiltænkt og afprøvet i enkelfagskategorier som belægninger, vildthegn og autoværn.
  • LOK FOR (lokale forbedringer) er en opgavetype, som blander en række kategorier inden for jord, vej og afvanding, og som de fleste mindre entreprenørvirksomheder er kvalificeret til at byde på.

Vejdirektoratet

I løbet af efteråret forventer Vejdirektoratet at udbyde en række anlægsopgaver til under 5 mio. kr. efter principperne fra den nye udbudsmodel. Det kan være opgaver med for eksempel rastepladser, ladestandere, cykelstier, vildtspring helleanlæg og skilte.

Skal forholde sig til det halve eller en fjerdedel

Entreprenørfirma Brdr. Andersen fra Randers i Kronjylland er en af de mindre entreprenører, som er begyndt at byde på Vejdirektoratets anlægsopgaver, efter at der er kommet et nyt udbudsmateriale, hvor man indenfor få dage løbende kan kvalificere sig som leverandør under rammeaftalen.

For eksempel vandt virksomheden i juli udbuddet med at etablere lastbilparkering på rastepladsen Nørremark mellem Horsens og Vejle, hvor der var fem bydende på opgaven.

Brdr. Andersen har knap 50 ansatte, og derfor er det altid en afvejning, om det kan betale sig at sætte en medarbejder til at læse et offentligt udbud og efterfølgende afgive tilbud.

– Det er ikke unormalt, at et offentligt udbud er på flere hundrede sider, og der gør det altså en forskel for en mindre virksomhed som vores, at vi nu kun skal forholde os til det halve eller en fjerdedel, siger direktør Michael Almskov Andersen, Brdr. Andersen.

– Man skal huske, at vi jo altid skal overveje, om det overhovedet kan betale sig for os at bruge tid på at afgive tilbud, og der har konklusionen ofte været, at det kan det ikke. Nu skal vi forholde os til færre sider, og derfor vil vi fremover være mere tilbøjelige til at give det et skud – og det er da indtil videre faldet heldigt ud et par gange.

Vejdirektoratet udbyder hvert år et sted mellem 100 og 200 opgaver på offentlige byggeprojekter. Lige nu kan entreprenører og andre virksomheder finde en lang række projekter på udbudsportalen, som de vil kunne byde på hen over sensommeren og efteråret.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125