Underskud og tilbagegang har tvunget stor grossist til fyringer for millioner

To fyringsrunder og 16,6 mio. kr. brugt på omstruktureringer i organisationen.
2024 blev langt fra et år, der gik som håbet for storgrossisten Saint-Gobain Distribution Denmark, der blandt andet har Brødrene Dahl i porteføljen.
Forventningerne om et resultat på mellem 100 og 110 mio. kr. før skat blev afløst af kyniske realiteter: 3,2 mio. kr. og et samlet underskud på syv mio. kr.
- Det er altid en hårfin balance, hvor mange spørgsmål melder sig: Hvornår skærer vi til? Hvor længe kan vi vente, når volumen falder? Vi har ikke slanket én specifik afdeling, men på tværs så hele organisationen fungerer bedre, siger Pernille Hyldgaard, adm. direktør i Saint-Gobain Distribution Denmark.
Hun ønsker ikke at kommentere, hvor mange medarbejdere der er blevet fyret.
Men sammenligner man det gennemsnitlige årsværk i Saint-Gobain Distribution Denmark i de to seneste årsrapporter, var der i 2024 i gennemsnit 18 færre medarbejdere end året før.
Pernille Hyldgaard erkender, at markedet og dets lave aktivitet tog selskabet ved næsen.
- Vi har generelt oplevet færre projekter i markedet, hvilket har skærpet konkurrencen. Der er mange distributører, og når der kommer færre projekter ind, er der mindre at byde på. Det ses tydeligt på marginerne. Både hos os og i resten af branchen, siger hun.
Men havde I slet ikke en idé om, hvor svært 2024 ville blive?
- Året begyndte ganske fornuftigt, men fra foråret og frem faldt aktiviteten. Derfor tilpassede vi organisationen, så den står stærkere fremadrettet. Det var nødvendigt for forretningen i det aktuelle marked.

Vil ikke være B2C
Millionudgifterne i forbindelse med fratrædelsesomkostningerne er blandt årsagerne til, at Saint-Gobain Distribution Denmark forventer at kunne levere et overskud i 2025.
Det skal blandt andet ske ved at styrke VVS-forretningen yderligere, som i forvejen er Saint-Gobain Distribution Denmarks største indtægtskilde. Samtidig er der blevet investeret i logistikydelser, ligesom der i 2025 også er fokus på investeringer inden for el, vand, varme og industri.
- Nogle konkurrenter går i retning af B2C, men det er ikke en vej, vi følger. Vores strategi er klar: Vi er B2B, og derfor investerer vi i netop de forretningsområder, der matcher det, siger Pernille Hyldgaard.
Selvom 2024 var et år til glemmebogen, har det givet anledning til væsentlige erfaringer. Både i forhold til, hvad grossisten skal undgå for ikke at ende samme sted igen, og hvor der er behov for øget fokus fremadrettet.
- Vi vil især fokusere på effektiviseringer i virksomheden og sikre, at organisationen kører godt, og at vi er stærke til at levere det, kunderne efterspørger. Vi skal se på kundernes ændrede indkøbsmønstre og være opmærksomme på, hvad det kræver af os.
Var manglende omstillingsparathed en af de ting, I ikke var dygtige nok til i 2024?
- Der har været ændringer i både indkøbs- og adfærdsmønstre hos vores kunder. Det fokuserer vi selvfølgelig på at være rigtigt sat op til at håndtere fremadrettet.