23948sdkhjf

Sådan får du mest ud af din messedeltagelse

Hvordan får du mere end skuffede forventninger med hjem fra messe? Her kan du få gode råd til, hvordan du sikrer dig succes på messen.
- Messedeltagelse er en god måde at komme ud og møde mange eksisterende og potentielle kunder på.

Men det kræver et stort arbejde – både før, under og efter messen – for at få succes.

Praktiske gøremål og kreative tanker før messen
Aktiviteterne før messen er præget af det praktiske såvel som det kreative.
  • Lav et messebudget og skab overblik over udgifterne dvs. pris for messestanden, produktion af markedsføringsmateriale og andet udstyr til standen, arbejdsløn, transport og overnatning m.m.
  • Bestil standen i god tid. På den måde højnes din mulighed for at få en god placering på messen. Husk at undersøge hvilke faciliteter, der stilles til rådighed f.eks. borde, stole, internetadgang, skærme m.m.
  • Sørg for at planlægge opbygning af standen i god tid - herunder indretning, præsentation af varer, bord og marketingmateriale. Bestil bannere, plakater, skilte og lignende til standen i god tid.
  • Overvej standens budskab. Hvem ønsker du at tiltrække, og hvad er dit budskab? Hvordan differentierer du dig fra dine konkurrenter? Skal du demonstrere udvalgte produkter? Hvilken form for markedsføringsmateriale vil du bruge, og passer det til resten af standen og dit brand?
  • Hvis du gerne vil uddele merchandise så vælg noget andet end kuglepenne, bolcher og musemåtter. Tænk kreativt og uddel noget anderledes, der samtidig siger noget om dit brand. Undersøg priser hos flere leverandører, inden du får produceret merchandise.
  • Skab opmærksomhed om din deltagelse. Inviter eksisterende og potentielle kunder til at besøge standen. Find ud af, hvilke medier der dækker messen og send dem pressemateriale.

Bevar fokus under hele messen
Praktiske og kreative gøremål skal under messen afløses af fokus og professionalisme.
  • Få oplysninger fra messearrangørerne om antal og typer besøgende og hvilke andre firmaer, der udstiller på messen. Udpeg konkurrenter, samarbejdspartnere & kunder.
  • Hav målsætning og strategi for, hvad du skal opnå på messen - f.eks. et vist antal kundebesøg, kontakter eller ordrer.
  • Sørg for at standen er professionel - Afprøv alt udstyr inden standen åbner og sørg for at alle medarbejdere kender deres opgaver og ansvar. Aftal evt. påklædning, giv dem navneskilt med firmalogo, og book så vidt muligt kundemøder før tiden, så du har tid til at snakke med alle. Lav et system til at registrere kontaktinfo og forespørgsler.
  • Adfærd på standen. Sørg for at signalere at alle er velkomne på din stand. Tag kontakt til folk der viser interesse. Mennesker tiltrækker mennesker - inviter folk inden for. Stil dig aldrig i døråbningen til en lukket stand – det virker afvisende.

Om lidt bliver her stille
Når messen er slut, kan både ben og hoved trænge til en pause fra den megen aktivitet. Men en fridag i umiddelbar forlængelse af messen vil være en fatal fejl.
  • Husk at følge op hurtigst muligt - både internt og eksternt.
  • Evaluer med medarbejderne på messen - hvad virkede og hvad kan forbedres?
  • Fik I opfyldt målsætningerne, hvorfor, hvorfor ikke?
  • Følg op på kunder og kontakter skabt på messen og book møder, skriv mails eller breve, eller ring til dem.
Og så er der bare tilbage at sige: God messe!

Kilde: Startvækst - www.startvaekst.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078